20 Gambar Mengayat Hati Tragedi Kebakaran Besar Melanda Australia 2020

Australia berdepan dengan kebakaran hujan paling buruk pernah berlaku dalam puluhan tahun sejarah negara itu. Sebahagian besar daripada hutan negara itu musnah sejak musim panas yang bermula lewat julai 2019. 

 

Enam buah negeri di Australia terlibat dengan kebakaran, tetapi negeri yang paling terjejas teruk adalah di New South West (NSW). Beberapa bandaraya terbesar Australia juga turut terjejas termasuk Melbourne dan Sydney dimana kebakaran telah merosakkan rumah di pinggir bandar dan kepulan asap tebal menyelubungi ruang udara.
Gelombang panas pada Disember 2019 memecahkan rekod untuk suhu purata tertinggi di Seluruh Australia dengan beberapa tempat yang panas dengan suhu melebihi 40 darjah celcius. Angin kencang juga menyebabkan kebakaran dan penyebaran asap berlaku dengan pantas.

Sejak akhir September lalu, hampir lima juta hektar (50,000 kilometer persegi) kawasan di NSW dan lebih 1.2 juta hektar di Victoria musnah selain sekurang-kurangnya 24 dilaporkan terkorban.

Perubahan iklim jadi punca

Impak kebakaran belukar telah menjejaskan komuniti selain asap tebal memenuhi ruang udara bandar kedua terbesar, Melbourne dan ibu negara, Canberra. Beberapa jabatan kerajaan terpaksa ditutup di Canberra berikutan kualiti udara berada pada tahap membimbangkan.

1. 24 people dead 
2. 8,000 koalas dead 
3. 500M animals dead 
4. More than 1400 homes destroyed 
5. Over 5.5 million hectares burned 
6. More than 10 million people in toxic level of bushfire smoke Pray for Australia

I'm in tears RN #Pray4Australia  
Langit bertukar merah



No words to describe our feelings... Our thoughts and prayers are with you.





Respek kepada petugas bomba dan penyelamat yang bertungkus lumus mengawal keadaan

 


We can't help everyone, but everyone can help someone.
Ronald Reagan 





 
500 million animals where killed in the forest fires in Australia.

 



 

Let’s pray for Australia and let’s pray for koala bear Because they are extinct




   

Muslims in Australia performed *Salat Ul Istasqa" (a special prayers for the rain) & it rained in Australia now ALHAMDULILAH " this shows how peace loving Muslims are we carry no hate for anyone "



Kangaroo Island Then and Now
#PrayForAustralia



Almost 15 million hectares burnt, 1400 homes destroyed & 500 million animals have been killed by bushfires in Australia so far. Nature cries. It may not be our continent but it's our Planet.

Pray4Australia

Post a Comment

Apa Kata Anda?

Previous Post Next Post