Resipi Buat Kopi Dalgona Korea Viral Di Malaysia Sewaktu Lockdown

Sejak penguatkuasaan kuarantin, ramai yang tidak dapat menikmati secawan kopi dari kafe kegemaran mereka kerana duduk di premis-premis perniagaan adalah dilarang.


Cover image via Twitter @Ashril_92

Atas sebab itu ramai telah mengambil inisiatif untuk membuat sendiri kopi ala hipster di rumah mereka untuk memuaskan keinginan.

Sejak seorang pengguna twitter memuat naik video tutorial untuk membuat kopi Dalgona yang menjadi trend di Korea, ramai yang turut cuba meniru trend itu sehingga ‘Dalgona Coffee’ menjadi trending di Twitter.

RESEPI DALGONA COFFEE
Resepi asli dan viral dari korea
Dalgona (Korean Traditional candy)

It's an old recipe from Korea but I remake by adjusting the quantity of the ingredient.

Bahan-Bahan:-
  • Serbuk kopi/Nescafe
  • Susu segar
  • Gula
  • Air panas
  • Ais (pilihan)




Langkah Penyediaan:-
Cara: (A)
Ambil bekas dan campurkan 3 sudu kecil serbuk kopi, 4 sudu kecil gula , 4 sudu kecil air panas dan pukul dengan whisk utensil/mixer sehingga pekat dan likat.


Cara: (B)
Ambil gelas have have haha . Buh ais kalau taknak ais buh terus susu segar. Kemudian tuang (A) atas susu tu. Dah siap! Selamat mencuba makcik, pakcik semua.


Tips kurang manis : Pakai gelas besor biar susu lebih hehe nanti rasa sebati.


Resepi sukatan diubah sedikit dari original untuk rasa yang lebih sedap! Saya kenal resipi ni dari korean, bukan dari artis terima kasih.


Untuk lebih jelas, boleh tonton video

Walau bagaimanapun, buat mereka yang tidak gemarkan kopi, boleh sahaja menjadikan serbuk koko daripada ada sahaja jenama sebagai alternatif kepada serbuk kopi.

Selamat mencuba!

Kredit : Facebook Shariffah Sarrah

Post a Comment

Apa Kata Anda?

Previous Post Next Post