10 Cara Dunia Mematuhi Penjarakan Sosial (Social Distancing)

Selain topeng penutup mulut dan hidung, kini topi rekaan khas diperkenalkan sebagai alat pelindung diri daripada wabak COVID-19. Penjarakan sosial adalah merupakan salah satu daripada pencegahan daripada penularan wabak Covid19, jadi jom kita selongkar cara negara-negara di dunia mengamalkan penjarakan sosial



India ~ Rod Besi 
Bagi memastikan jarak selamat antara pihak berkuasa dengan pesalah laku, pegawai polis di Chandigarh, India telah menggunakan alat memerangi jenayah yang lebih selamat, iaitu satu set batang besi berukuran 5 kaki yang lengkap dengan alat kunci penangkap.


Seorang polis telah menggunakan alat tersebut pada seorang sukarelawan, dengan mengunci hujung bulat di pinggangnya dan memanjangkan tiang untuk menjaga jarak yang selamat.




India ~ Umbrella Chain 
Salah satu cara bagi memastikan jarak yang selamat antara satu sama lain adalah dengan menggunakan payung yang dibuka.Idea itu juga menjadi projek 'Break The Chain Umbrella' yang telah memperuntukkan sebanyak 10 ribu payung kepada penduduk setempat. Malah Presiden Thanneermukkom Panchayat turut menyatakan bahawa selain digunakan sebagai pelindung hujan dan panas, payung kini digunakan sebagai alat penjarakan sosial.

  



China
Sebuah sekolah rendah di Hangzhou, China telah mengambil ilham daripada pakaian kerabat raja zaman Dinasti Song, antara 960 hingga 1279, sebagai cara mengekalkan jarak antara satu sama lain ekoran daripada pandemik COVID-19.

Pelajar sekolah berkenaan dilihat memakai topi khas yang disertakan bersama sayap dikiri dan kanan kepala, bagi memastikan jarak sekurangnya satu meter daripada mereka.






Signs with the Covid virus in Vicenza, Italy.



REUTERS/DAVIDE DELLA MASSARA

Social circles: Grocery shoppers keep a safe distance in Kolkata, India.
Image: REUTERS/Rupak De Chowdhuri



A bus station in Thailand.



REUTERS/CHALLINEE THIRASUPA


Food to go: Bangkok delivery drivers wait for orders at a food store in Thailand’s capital.

Image: REUTERS/Chalinee Thirasupa


Replika kotak naga diletakkan di ruang tempat duduk bagi menggalakkan social distance dalam sebuah restoran di Thailand.


Malaysia
Solat zohor dan solat hajat berjemaah dalam keadaan yang mematuhi penjarakan sosial (social distancing) selain makmum memakai penutup hidung dan mulut itu disiarkan secara langsung di Stesen TV dan Facebook TV AlHijrah.


Foto : alhijrahnews

USA
Keeping faith: Worshippers at the Muslim Association of Puget Sound in Redmond, Washington, US.
Image: REUTERS/Brian Snyder



UK
Floor stickers at a Tesco in London.



REUTERS/HANNAH MCKAY


Singapore
X-marks decommissioned urinals in Singapore.


REUTERS/EDGAR SU


This is a reminder that during #COVID19, please remember to keep at least 1 large alligator between you and everyone else at all times. #SaferAtHome #PhysicalDistancing #Florida



Occasional squares in Nairobi too



REUTERS/NIERI MWANGI

Indonesia
An elevator at a shopping mall in Indonesia.



FOTO/ZABUR KARURU

Germany

For Social Distancing & they will do whatever it takes. The Burger King in Germany will giveaway a huge crown👑 to their customers to keep their distance between each other, what a genius idea!!



Sekian.

Post a Comment

Apa Kata Anda?

Previous Post Next Post