Dah Uninstall Program Tapi Masih Penuh? Cuba Delete Temp File Untuk Free Space

Dah Uninstall banyak program tapi free space masih sikit? boleh cuba cara di bawah ini
 



Cuba remove semua temp file

1. Buka cmd (shortcut windows+r)
2. Type %temp%
3. Delete semua file dalam folder itu



p/s : File dlm ni selamat utk di delete

InsyaAllah ada ruangan untuk anda dalam hidup ini.

Apa itu Temporary File di Windows

Temporary File di Windows adalah file-file yang penggunaannya hanya sementara sahaja dan menjadi berlebihan sekali setelah program selesai. File sementara tersebut dibuat untuk menyimpan data sementara ketika file sedang dibuat, diproses atau digunakan.

Untuk Apa Temporary File dibuat?

File-file sementara (Temporary File) yang dibuat oleh sistem operasi Windows selama ketika berjalan normal mungkin tidak ada cukup memori dialokasikan untuk tugasnya.

Software yang menggunakan jumlah besar data seperti Grafik, Video atau perisian Media juga membina file sementara. Pembinaan temporary file yang kerap, juga ialah salah satu sebab menyebabkan kekurangan ruang pada harddisk.

File Sementara juga dibuat untuk berfungsi backup pada sesuatu program. Sebagai contoh, Microsoft Office menyimpan file sementara dari dokumen yang terbuka setiap beberapa minit. Jika Anda menyimpan dokumen dan tutup, File Temporary akan dihapus. Jika program tiba-tiba crash, Temporary File tidak akan dihapus. Dengan demikian dapat digunakan untuk membantu memulihkan data yang hilang jika program atau sistemnya tiba-tiba crash.

Idealnya, Temporary File harus segera dihapus setelah keluar dari program. Jikalau tidak, ia akan menyebabkan ruang disk semakin keil dan lama-lama ia akan memenuhi harddisk dan tentunya memperlambat performance windows itu sendiri.

Post a Comment

Apa Kata Anda?

Previous Post Next Post