Himpunan 30 Hari 30 Doa Boleh Dibaca Sepanjang Bulan Ramadan

Ramadan tiba, Seperti yang kita semua tahu, Ramadan adalah bulan yang paling mulia dan bulan yang paling dinantikan oleh umat Islam seluruh dunia. Ia juga dikenali sebagai Saiyidus Syuhur iaitu bermaksud Penghulu Sekalian Bulan.
 
Di samping mengamalkan doa harian yang sudah biasa dibaca sebelum ini, setibanya di bulan Ramadan, umat Islam boleh membaca doa puasa Ramadhan hari 1 hingga 30 yang khusus. Doa-doa ini dapat dibaca untuk memohon keampunan, keberkatan serta kesejahteraan di sepanjang bulan yang mulia ini.
 
Doa-doa ini boleh dibacakan pada waktu sebelum berbuka dan pada waktu sahur. Ini dia, 30 doa yang boleh dibaca sepanjang Ramadan. Semoga bermanfaat untuk semua   

Hari 1 

Ya Allah, Jadikan puasaku di bulan ini sebagai puasa orang-orang yang berpuasa sebenarnya, solat malamku di dalamnya sebagai orang yang solat malam sebenar-nya, bangunkan aku di dalamnya dari tidurnya orang-orang yang lalai. Bebas aku dari dosa-dosaku wahai tuhan semesta alam. Maafkan aku wahai yang memberi ampunan kepada orang-orang yang berbuat dosa.



Hari Kedua
Allâhumma qarribnî fîhi ilâ mardhâtika wa jannibnî fîhi min sakhatika wa naqimâtika wa waffiqnî fîhi liqirâ-ati âyâtika birahmatika yâ arhamar râhimîn

Ya Allah! Mohon dekatkanlah aku kepada keredhaan-Mu dan jauhkanlah aku dari kemurkaan serta alasan-Mu. Mohon berilah aku kemampuan untuk membaca ayat-ayat-Mu dengan rahmat-Mu wahai maha pengasih dari semua pengasih.


Hari ketiga

Allâhummarzuqnî fîhidz dzihna wattanbîh wa bâ’idnî fîhi minas safâhati wattamwîh waj’al lî nashîban min kulli khairin tunzilu fîhi bijûdika yâ ajwadal ajwadîn


Ya Allah! mohon berikanlah aku rezeki akal dan kewaspadaan dan jauhkanlah aku dari kebodohan dan kesesatan. Anugerahkanlah kepadaku bahagian daripada segala kebaikan yang ENGKAU turunkan, demi kemurahan-Mu, wahai dzat yang maha dermawan dari semua yang dermawan.


 
 


 


 


Ya Allah, anugrahilah kepada kami rasa sayang terhadap anak-anak yatim dan suka memberi makan (orang miskin) serta menyebarkan kedamaian dan bergaul dengan orang-orang mulia dengan kemurahanmu wahai tempat berlindung bagi orang-orang yang berharap


Ya Allah! Anugerahilah untukku sebagian dari rahmat-MU yang luas, dan berikanlah aku petunjuk kepada ajaran- ajaran-MU yang terang, dan bimbinglah aku menuju kepada keridhaan-MU yang penuh dengan kecintaan-MU, Wahai harapan orang-orang yang merindu.



Ya Allah! Mohon jadikanlah aku diantara orang-orang yang bertawakkal kepada-Mu, dan jadikanlah aku diantara orang- orang yang menang disisi-MU, dan jadikanlah aku diantara orang-orang yang dekat kepada-MU, dengan kebaikan-MU, Wahai Tujuan orang-orang yang memohon



Ya Allah! Mohon tanamkanlah ke dalam diriku kecintaan kepada perbuatan baik, dan tanamkanlah ke dalam diriku kebencian terhadap kemaksiatan dan kefasikan. Mohon jauhkanlah dariku kemurkaan-MU dan api neraka dengan pertolongan-MU, Wahai Penolong orang-orang yang meminta pertolongan



Ya Allah, mohon hiasilah aku di bulan ini dengan penutup aib dan kesucian. Tutupilah diriku dengan pakaian kecukupan dan kerelaan diri. Tuntunlah aku untuk sentiasa bersikap adil dan taat. Selamatkanlah aku dari segala sesuatu yang aku takuti. Dengan Perlindungan-MU, Wahai tempat bernaung bagi mereka yang ketakutan.




Ya Allah, Mohon anugerahkan padaku di bulan ini dengan ketaatan orang-orang yang khusyuk serta lapangkanlah dadaku dan dengan taubat orang-orang yang rendah diri. Dengan kekuatan-Mu. Wahai tempat berlindung bagi orang-orang yang ketakutan







Ya Allah, bukakanlah bagiku di bulan ini pintu-pintu menuju syurga dan tutupkan bagiku pintu-pintu neraka. Berikanlah kemampuan padaku untuk menelaah Al-qur’an di bulan ini. Wahai yang menurunkan ketenangan ke dalam hati orang-orang mukmin







Ya Allah, jadikanlah aku di bulan ini lebih mencintai para wali-Mu dan memusuhi musuh-musuh-Mu. Jadikanlah aku pengikut sunnah Nabi penutup-Mu. Wahai yang menjaga hati para nabi







Ya Allah, terimalah puasaku di bulan ini dengan rasa syukur. Jadikanlah puasaku ini mendatangkan keredhaan-Mu dan keredhaan para Rasul-Mu. Engkau kuatkanlah furu (cabang-cabang)-nya dan ushul (pokok-pokok)-nya. Demi kebenaran junjungan kami Muhammad saw beserta keluarganya yang suci. Segala puji bagi-Mu ya Allah,Tuhan semesta alam


Sekian
Semoga bermanfaat

Kredit : _Myrazainal


Post a Comment

Apa Kata Anda?

Previous Post Next Post