Imbasan Berita Tergempar 2022 Di Seluruh Dunia, Hari Ini Dalam Sejarah

Berita terbesar dalam sejarah sepanjang tahun 2022


Penularan Virus Omicron 
Varian Omicron COVID-19 yang sangat mudah ditularkan tersebar di seluruh dunia pada tahun ini. Dua "sepupu" Omicron juga baru-baru ini dinamakan oleh Agensi Keselamatan Kesihatan UK , kerana virus itu terus bermutasi.



Bekas perdana menteri Jepun Shinzo Abe telah dibunuh, hanya dua hari sebelum pilihan raya parlimen negara itu.

  
 
Queen Elizabeth II Mangkat

Permaisuri Britain Elizabeth II meninggal dunia di Scotland, pada usia 96 tahun. Anak lelakinya Charles menggantikannya sebagai raja.



Rusia menyerang Ukraine 
Rusia menyerang Ukraine pada 24 Februari, membawa kepada krisis global bagi makanan dan tenaga, serta menyebabkan berjuta -juta orang kehilangan tempat tinggal.



Banjir Besar di Pakistan
Banjir di Pakistan dari Jun hingga Ogos mengorbankan lebih 1,391 orang dan menyebabkan kerosakan dianggarkan $30 bilion apabila rumah, tanaman dan infrastruktur utama dihanyutkan.


Argentina Juara Piala Dunia 2022
Argentina menamatkan penantian selama 36 tahun untuk menjulang trofi Piala Dunia, mengatasi Perancis 4-2 menerusi penentuan sepakan penalti. Ini selepas kedua-duanya terikat 3-3 sehingga 120 minit perlawanan.



Pelancaran Nothing Phone
Nothing menyebut software ini tidak memiliki bloatware dan memberikan pengalaman yang cepat selama pemakaian. Perusahaan menjanjikan dukungan tiga tahun pembaruan Android dan empat tahun untuk patch keamanan setiap dua bulan.



Penduduk dunia kini melebihi 8 bilion
Dunia mencapai mercu tanda pertamanya iaitu 1 bilion orang pada tahun 1803. Lebih 200 tahun kemudian, pada 15 November 2022, dunia melebihi 8 bilion orang.


Elon Musk mengawal Twitter
membawa kepada gergasi media sosial itu gaya kepimpinan yang kurang ajar - bersama-sama dengan ribuan pemberhentian.

Post a Comment

Apa Kata Anda?

Previous Post Next Post