Jata Negara-Negara Di Asia Tenggara (ASEAN), Selalu Kelihatan Pada Cover Pasport

Apa itu Jata Negara? Jata negara merupakan simbol dan identiti bagi kedaulatan sesebuah negara. Jata ini juga digunakan dalam dokumen rasmi Kerajaan Persekutuan dan pada Panji-panji di Raja.



Jom kita selongkar jata negara ASEAN 

Jata Negara Brunei Darussalam
Jata Brunei menggabungkan bendera, payung diraja, sayap, tangan, dan sabit. Sayap melambangkan perlindungan keadilan dan kedamaian, manakala sepasang tangan menadah ke atas melambangkan tugas kerajaan memelihara dan melindungi rakyat.



 

Jata Negara Indonesia


Garuda Pancasila merupakan lambang negara Indonesia. Lambang ini dicipta oleh Panitia yang diketuai oleh Sultan Hamid II dari Pontianak, yang kemudian disempurnakan oleh Presiden Sukarno. Sedangkan Pancasila itu sendiri merupakan dasar falsafah negara Indonesia.


 


Jata Negara Laos

 


Jata Negara Malaysia
Jata Negara Malaysia merupakan lambang rasmi kerajaan Malaysia yang telah diperkenankan dan diwartakan oleh Raja-Raja Melayu pada 30 Mei 1952. Reka bentuk Jata Negara telah diusahakan oleh Jabatan Ukur dengan menggunakan enam warna. Jata Negara menunjukkan bintang pecah 14 menandakan 13 buah negeri dan kerajaan Persekutuan yang terkandung dalam Persekutuan Malaysia, dan Kerajaan Persekutuan.

Bintang bersama-sama anak bulan pula sebagai lambang Agama Islam yang diangkat sebagai agama rasmi Malaysia. Lima bilah keris pula sebagai lambang Negeri-negeri Melayu Tidak Bersekutu iaitu Johor, Kedah, Perlis, Kelantan dan Terengganu.
 


 

Jata Negara Myanmar
Myanmar atau dahulunya dikenali sebagai Burma ialah sebuah negara di Asia Tenggara. Negara ini mengubah namanya kepada Myanmar pada 1989 dan nama barunya ini diiktiraf oleh Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu.


Jata Negara Philiphines


Jata Negara Singapura
Jata Singapura terdiri daripada sebuah perisai merah di tengah yang mengandungi bulan sabit dan lima butir bintang. Seekor singa di kiri melambangkan Singapura dan seekor harimau di kanan melambangkan Malaysia, negara yang mempunyai pertalian bersejarah yang rapat dengan Singapura.


Jata Negara Thailand
Lambang Negara Thai, dikenali sebagai Phra Khrut Pha terdiri daripada seekor burung garuda yang berbadan dan berkepala manusia dan mempunyai kepak dan kuku burung helang. Ia lambang kebangsaan Thai dan melambangkan kuasa raja Thai.


Jata Negara Timor Leste


Jata Negara Vietnam



Sekian.



Post a Comment

Apa Kata Anda?

Previous Post Next Post