10 Finalis GimmeTheMic TikTok LIVE Malaysia 2023

TikTok LIVE Malaysia telah memilih 10 finalis teratasnya yang kini akan bersaing untuk gelaran juara kebangsaan untuk #GimmeTheMic. Pertandingan global, yang didedikasikan untuk menemui dan memupuk bakat muzik baharu, telah dilancarkan di Malaysia pada Ogos dan telah berkembang dari peringkat uji bakat ke separuh akhir dan kini final kebangsaan yang akan datang.



10 finalis ini akan bersaing untuk dinobatkan sebagai juara kebangsaan pada 20 September jam 8 malam, yang akan disiarkan di TikTok LIVE. Finalis ini termasuk penghibur berpengalaman, bintang TV dan pencipta LIVE yang mendapati bahawa mereka mempunyai bakat untuk membuat persembahan selepas menerima komen dan sokongan yang menggalakkan daripada penonton mereka*.



Untuk memberikan sokongan mereka kepada peserta kegemaran mereka, peminat boleh mencari dalam apl “GimmeTheMic” untuk berkongsi undian mereka, serta memberi hadiah kepada peserta semasa sesi LIVE mereka sehingga 20 September.

Melalui sokongan peminat dan undian dari sekarang sehingga acara distrim langsung, lima teratas akan mara ke Global Finale yang berlangsung kemudian pada bulan Oktober di mana mereka akan menentang yang terbaik dari negara yang mengambil bahagian termasuk Jepun, Vietnam, Filipina, Thailand dan Indonesia.

Pencarian Bakat Yang Inovatif


Berdedikasi untuk menemui bakat muzik baharu dan memupuk bakal pencipta, #GimmeTheMic telah menyaksikan banyak kejayaan di peringkat antarabangsa dan tempatan, di mana lebih 11,000 peserta telah mengikuti uji bakat sejak pelancarannya pada Ogos.

Pertandingan ini berlangsung sepenuhnya dalam apl daripada pusingan uji bakat ke peringkat akhir kebangsaan, malah ke Akhir Global. Ini telah membolehkan rakyat Malaysia dari semua bandar dan semua lapisan masyarakat untuk mengambil bahagian dan bersaing dari keselesaan rumah mereka sendiri, yang telah benar-benar mentakrifkan semula cara bakat dicungkil dan dipupuk merentasi sempadan negeri dan sempadan fizikal. Para peserta setakat ini telah berkongsi bakat mereka dari Johor, Selangor, dan Sabah, mendapat sokongan berterusan daripada peminat yang bergema dengan mereka.

Di Malaysia, 30 peserta terbaik dari peringkat uji bakat berpeluang membuat persembahan melalui acara separuh akhir 3 hari yang disiarkan secara langsung di TikTok. 10 peserta teratas yang menerima markah tertinggi (dikumpul daripada hadiah peminat, undian, suka dan ikutan) kemudiannya dipilih daripada kumpulan ini dan kini sedang bersedia untuk perlawanan akhir, di mana mereka mendapat sokongan daripada peminat mereka di bilik LIVE mereka, yang akan menyumbang kepada markah akhir mereka. Para peserta boleh mengumpul mata melalui hadiah, syiling, suka, pengikut baharu, dan yang paling penting, undian daripada halaman undian dalam platform.

Selain undian umum, persembahan peserta akan disemak dan diulas oleh burung penyanyi tempatan terkenal Ernie Zakri, yang tidak asing dalam persada muzik tempatan. Perlawanan akhir akan dihoskan oleh tidak lain daripada Meer Nash yang berbakat, yang telah menawan hati penonton dengan bakatnya untuk mempersembahkan lagu berbilang bahasa di TikTok. Meer akan memperkenalkan setiap finalis dan penonton berjalan hingga akhir acara apabila juara dinobatkan.

Lima peserta terbaik dan pemenang akhirnya akan melangkah ke pentas global untuk bersaing dengan pencipta muzik terkemuka di seluruh dunia dan dipaparkan di akaun LIVE rasmi TikTok untuk pendedahan lanjut kepada khalayak yang lebih luas. Melalui pengalaman ini, TikTok LIVE berharap dapat mencungkil bakat tempatan yang lebih besar yang berpotensi untuk berdaya saing di peringkat global.

Jangan lupa untuk menonton perlawanan akhir kebangsaan #GimmeTheMic pada 8PM, 20 September untuk menyokong peserta kegemaran anda dan menyaksikan saat pemenang dinobatkan, hanya di TikTok LIVE!

1. hafizalonggs
Seorang penyanyi berbakat dan penstriman LIVE dengan personaliti menawan, hafizaloggs mempunyai kebolehan semula jadi untuk berhubung dengan penontonnya dengan setiap persembahan.



2. irsyadiofficial
Bekas pekerja syarikat penerbangan, Irsyadi memulakan perjalanan TikToknya pada tahun 2020, dan mula membuat persembahan dalam sesi LIVEnya secara kebetulan. Kini, irsyadiofficial turut mencipta nama di layar perak dengan membintangi beberapa filem dan siri TV.



3. nursyachew
Burung nyanyian Sarawak yang kini berpangkalan di Kuala Lumpur merupakan seorang penyanyi yang bercita-cita tinggi dan baru-baru ini telah mengeluarkan single pertamanya, ‘Takut Terulang Lagi’. Melalui sokongan keluarga dan rakan-rakannya, nursyachew berharap dapat melangkah ke peringkat akhir global dengan #GimmeTheMic.



4. shazreenshaharum
Bintang yang sedang meningkat naik dan artis baru muncul shazreenshaharum telah menawan hati penonton dengan persembahan TikTok LIVE yang menawan. Dedikasi dan semangatnya yang mendalam dapat dilihat dalam persembahannya, dan kehadiran pentasnya menjadikannya nama yang menjanjikan dalam persada muzik.




5. fizasinhaa
Seorang pesaing berpengalaman dalam rancangan realiti TV, fizasinhaa berasal dari Sarawak dan telah menjadikan hobi menyanyi dan penstriman sebagai kerjayanya sebagai penyanyi. Video beliau telah mendapat lebih daripada 2 juta tontonan di TikTok sendiri!




6. jellybelyyy
Dahulunya seorang usahawan yang bercita-cita tinggi, jellybelyyy mula berkongsi sketsa komedi, skit dan persembahan nyanyian di TikTok – sehingga berjaya! jellybelyyy percaya bahawa #GimmeTheMic adalah platform yang baik untuk terus bertambah baik dan berkembang dari segi bakat dan kandungan.




7. miralahhhhh_2.0
Bermula dengan berkongsi muka depan lagunya di TikTok, miralahhhhhh_2.0 malah telah dibandingkan dengan legenda Dato’ Seri Siti Nurhaliza kerana vokalnya yang mantap. Melalui semangat dan dedikasinya, serta sokongan peminatnya, Mirah berhasrat membina kerjaya untuk dirinya dalam bidang muzik di pentas negara dan seterusnya.


8. juliaidir
Julia memulakan perjalanan TikToknya untuk berkongsi pengalamannya kehilangan orang tersayang, yang mana dia menerima begitu banyak sokongan dan galakan daripada komuniti sehingga dia memutuskan untuk terus menggunakan TikTok sebagai platformnya untuk berkongsi suaranya. Kini pengasas bersama dan duta jenamanya sendiri, Julia bercita-cita untuk memberikan segalanya untuk #GimmeTheMic.


9. celineee.lai

Percaya kepada kuasa muzik untuk menghubungkan kita semua, tanpa mengira sempadan dan bahasa, Celine sejak itu telah mengumpulkan peminat dari Singapura, Taiwan, Indonesia dan banyak lagi. Tenaganya yang menular, semangat yang tulen, dan sikapnya yang mesra membuatkan alirannya menggembirakan untuk ditonton.



10. estelek
Bagi esthelcs, dia tidak pernah membayangkan bahawa menjalankan sesi strim LANGSUNG untuk menghilangkan tekanannya akan membawanya ke tahap sekarang. Terkenal dengan melodi yang menenangkan dan gaya santai, Esthe menjemput pendengar dalam perjalanan yang tenang dan introspektif melalui persembahannya.


Para finalis kini bersaing untuk merebut tempat juara #GimmeTheMic yang diidamkan, dengan 5 teratas mara ke peringkat akhir Global pada bulan Oktober.

Post a Comment

Apa Kata Anda?

Previous Post Next Post