10 Vendor Lejen Sertai Nasi KANDAQ Fest 2023 Di Sunway Putra Mall

Nasi Kandar Fest 2023 Yang Mengumpulkan 10 Nasi Kandar Legend Di KL! 


List Nasi Kandar Yang Ada : 
1. Hameediyah Restaurant 
2. Nasi Kandar Bawah Pokok (Nasi Kandar Jamal Mohamed) 
3. Nasi Kandar LC (Line Clear) Kampung Baru 
4. Nasi Kandaq Talam Johor Bahru
5. Pelita Nasi Kandar Taman Chai Leng 
6. Restoran Kudu Bin Abdul 
7. Restoran Liga Maju Nasi Dalca Ayam 
8. Sadam Nasi Kandar 
9. Sithique Nasi Kandar 
10. Yusuf Restaurant

KANDAQ FACT SHEET

Ini caranya untuk datang dan tahu nasi kandaq mana nak bantai dulu. Bawaklah sedara-mara, kawan-kawan sekalian, nanti boleh cuba lagi banyak lejen kegemaran ramai.


DAN LEJEN-LEJEN KITA ADALAH…



 


 
PENANG MAI

1/ Nasi Kandar Bawah Pokok (Nasi Kandar Jamal Mohamed)

Kalau hangpa semua pi Sebarang Perai, ni lah tempat orang sana pi untuk pekena nasi kandaq. Bukak waktu malam aje. Dulu nama manjanya nasi kandar bawah pokok ketapang sebab depa jual bawah pokok ketapang. Sekarang nama glamer- Jamal Mohamad. Depa ada lagi display kari-kari depa kat atas troli ori sebab ye lah nak kasi ‘feel’ macam dulu. Joki kat sini mantap dan memang susah jugak nak buat pilihan, ayam bawang ke, daging hitam ke? Satu lauk, satu teluq, bendi, kuah mesti kasi banjir. Lagi satu tu bungkus je lah. Tu lah nasihat kami.

2/ Yusuf Restaurant

Port tersembunyi ni kat Relau, Penang kiranya taklah rahsia sangat sebab kadang-kadang trafik nak ambik nasi kat sini macam kat jambatan Pulau Pinang masa cuti sekolah. Sampai depa letak notis mintak pelangan depa untuk bersabaq. Masa pandemik tempat ni terus viral dengan Nasi Kandaq Hunters mewar-warkan juadah depa- terus boomz! Kat sini semua orang gemar nasi kandar dengan daging rendang pekena dengan telur masin. Juga popular ayam ros dengan taburan bawang goreng dan wajib makan dengan sambal kelapa terangkat depa. Jangan cakap abang tak payung.



3/ Pelita Nasi Kandar Taman Chai Leng

Sebelum francais-francais timbul macam cendawan lepas hujan di sekeliling KL dengan pakaian seragam biru depa, ini tempat ori Pelita. Joki depa nanti datang dari Penang untuk cedok kari untuk hangpa semua. Memang ons dengan ayam goreng crispy depa. Selalu orang kat sini carik sotong special atas sepinggan kuah kari campur. Sapa yang kuat makan cubalah kari lamb shank depa, dagingnya lembut boleh terus kutil dari tulang dan ngap!



4/ Restoran Liga Maju Nasi Dalca Ayam Negro

Ada ura-ura yang mengatakan yang restoran ini ada kait-mengait dengan Nasi Kandar Subaidah kat Penang dan depa dapat resipi original ayam hitam yang telah dinamakan ‘Ayam Negro’. Ayam ini sangat juicy dalam sos hitam yang akan buat anda ketagih. Ini memang sedap dikawankan dengan kari yang beraneka jenis, acar timun, telur rebus dan sambal kelapa yang pedas.


5/ Hameediyah Restaurant

Sapa tak kenal Hameediyah? Kenalah jemput kan sebab depa salah satu tempat nasi kandar yang tertua di Malaysia. Dari tahun 1907 lagi depa dah hidangkan berbagai juadah nasi kandar kat kedai original depa di Penang. Kari-kari yang menusuk kalbu, ayam bawang juga berkari and rendang daging memang lejen kat sini. Cawangan depa kat Bukit Bintang sangat popular dan hangpa semua boleh belajaq sejarah nasi kandar sebab ada muzium kecik kat sini. Sangat hipster dan moden!



6/ Nasi Kandar LC (Line Clear) Kampung Baru

Ini lagi satu nama dari Penang yang pasti semua orang tahu. Cawangan depa di Kampung Baru tak pernah kering orang. Orang ramai memang suka kari-kari kat sini yang pedas termasuk kari kepala ikan depa. Ayam goreng kat sini juga fevret dengan kuah kari banjir. Kalau datang hari Jumaat macam konsert rock! Cuba juga ayam kuzi dan sotong di sini.


 
PAKAR KARI KL

7/ Restoran Kudu bin Abdul

Ini kiranya instiuti nasi kandar di Jalan Tunku Abdul Rahmah, jadi jangan haraplah takde queue. Ditubuh tahun 1969 oleh En. Kudu bin Abdul, pada mulanya kedai ni kopitiam santai saja. Peminat kedai ni tak jemu makan lauk sperti ayam sambal bawang, ayam hitam, daging hitam, hati goreng dan paling dicari, teluq ikan gemuk-gemuk. Bayangkan telur yang lemak masin digaul dengan nasi panas-panas tambah lagi kombinasi power kuah kari diorang, lepas tu gigit bendi, inilah dikatakan nasi kandar level kayangan! Sekarang ni dah generasi ketiga Kudu yang mengelolakan kedai ini.



8/ Sithique Nasi Kandar

Kitorang nak ucapkan terima kasih kat tokeh Yaseem Nasi Kandar sebab dia yang kasi idea untuk Sithique (& Ibrahimsha) untuk bukak kedai sendiri pada tahun 1973. Tempat yang bawah radar ni bukan aje terkenal untuk nasi kandarnya tapi jokinya juga ada following sebab ramai kata rupanya mirip Richard Gere (versi mamak). Datanglah untuk fefeeling hollywood bila dia hidangkan pinggan nasi Kandar kat korang. Mesti cuba dengan kari kambing, ayam hitam yang disukai ramai atau sotong goreng ‘mengandung’. Ini adalah sotong yang sarat dengan telur lepas tu digoreng manja. Syok!


9/ Sadam Nasi Kandar

Menurut nasi kandar underworld (tak boleh kasitau sapa, nanti kena target) nasi kandar kat sini paling dekat dengan ‘taste’ Penang. Tengok gambar ayam hitam kuah banjir pun perut dah berkeroncong. Peminat kedai ni pun tangkap cintan dengan ayam Sadam, resepi yang terhasil kalau ayam goreng, ayam madu dan sambal berkahwin dan ada anak yang sedap nak mampos. Cuba juga sotong yang penuh dengan rempah, try sekali, mesti nak lagi.

 

WAKIL JOHOR BAHRU!

10/ Nasi Kandaq Talam Johor Bahru

Kedai yang tak disangka pada senarai kita (dan memang semua acara FriedChillies mesti ada tempat tak expect sebab kalau sedap tu, kita kena masukkan jugak) adalah tempat nasi kandar dari Johor Bahru ni. Tagline diorang… Padu, Syahdu, Merindu… walaupun kiranya orang baru, mereka semakin serius masa PKP dan lepas tu terus meletupz. Rasa karinya lebih pada taste orang Johor tapi sedap beb… Sotong diaorang besar gedabak, ayam bawang pun sedap dan sini diorang guna pinggan besi. Dan diorang tak kedekut bawang goreng, satu pinggan nanti akan diselimuti bawang crispy jadi memang krupkrap lah bila makan.



*Lejen-lejen kami akan bawa beberapa pilihan lauk sahaja ke pesta ini, jadi kalau korang nak tengok kesemua lauk-pauk, kenalah rancang roadtrip ke kedai depa.


FriedChillies adalah syarikat food media yang mengetengahkan tempat makan best kepada orang ramai sejak tahun 1997. Merekalah crew disebalik pesta-pesta makan ikonik seperti I Eat Nasi Lemak, I Eat Burgers, Ayam Lejen dan FriedChillies Makan Best Series. Setiap acara dirancang dan vendor dipilih dengan teliti. Ini bermakna hanya yang terbaik akan dikumpul dibawah satu bumbung untuk dinikmati oleh semua warga Malaysia. FriedChillies juga ada resipi-resipi, rancangan bertemakan makanan dan juga projek konservasi kuih bernama Projek KWIH yang dijalankan bersama Yayasan Hasanah. Layari web kami www.friedchillies.com atau ikuti kami di FB dan IG @friedchillies

Nasi Kandaq Hunters (NKH) adalah grup Facebook yang telah dimulakan oleh pencinta-pencinta nasi kandaq. Grup ini terbuka untuk semua peminat nasi kandar berkongsi tempat fevret dan kembara nasi kandar mereka. Sekarang followers yang gila kari mereka hampir mencecah 250,000 orang!

Nasi Kandaq Transporter menjalankan servis penghantaran nasi kandar. Buat masa sekarang mereka telah bawa lebih dari 100,000 nasi kandar dari Penang ke KL.



1 Comments

Apa Kata Anda?

Previous Post Next Post