10 Jualan Kereta Paling Laris Di Malaysia Sepanjang 2023

Perodua baru sahaja mengumumkan bahawa jualan tahunannya untuk sembilan bulan pertama tahun ini telahpun mencapai 233,227 unit, atau naik 18.8% berbanding tempoh sama tahun lalu. Jadi dengan tiga bulan berbaki untuk 2023, Perodua mensasarkan untuk menhasilkan 30,000 unit kereta sebulan bagi mencapai sasaran jualan 314,000 unit yang telah ditetapkan untuk tahun ini.


Namun sehingga berakhir suku ketiga tahun ini, jualan Perodua bukan dipacu oleh Myvi atau Axia, sebaliknya adalah model yang paling lama dalam barisan modelnya yang dijual buat masa sekarang iaitu Perodua Bezza. Dalam suku ketiga 2023 sahaja, Bezza telah berjaya dijual sebanyak 65,158 unit.

Senarai kereta paling laris jualannya sepanjang 2023

10. Proton Persona
Persona telah dinaik taraf oleh Proton dan dilancarkan pada April 2019. Versi baharu itu telah diubah oleh syarikat kereta Malaysia dari segi reka bentuk dan peralatan.
 
9. Toyota Hilux

8. Honda City

Sedan kelas B berjenama Honda adalah salah satu model Jepun yang jarang ditemui popular di Malaysia. Jualan Honda City malah mengatasi Toyota Vios–model paling popular di Asia.

7. Proton X50

6. Perodua Ativa

5. Perodua Alza

4. Proton Saga

Memiliki penampilan yangagak biasa, tetapi kepraktisan dan harga yang menarik menjadi punca Saga menjadi model kereta terlaris jenama Proton.

3. Perodua Axia

Perodua Axia ialah model hatchback lima pintu yang dikeluarkan oleh pengeluar kereta Malaysia Perodua. Dilancarkan secara rasmi buat kali pertama pada pertengahan September 2014 sebagai pengganti kepada Viva. Kereta Perodua Axia bukan sahaja model kereta termurah di pasaran Malaysia tetapi juga simbol industri auto negara ini.

2. Perodua MyVi

Perodua Myvi terkenal dengan reka bentuk yang bergaya dan harga yang kompetitif.

1. Perodua Bezza


Sekian.

Kredit : paultan.org

Post a Comment

Apa Kata Anda?

Previous Post Next Post