Logo syarikat global seperti Apple, Starbucks dan Foot Locker direka untuk mewujudkan persatuan jenama segera dalam fikiran berbilion-bilion yang melihatnya setiap hari. Tetapi sejauh manakah kita boleh mengingati ciri dan warna simbol terkenal ini dengan tepat?
Untuk mengetahuinya, kami meminta lebih 150 orang Amerika untuk melukis 10 logo terkenal dari ingatan setepat yang mereka boleh. Berdasarkan lebih daripada 1,500 lukisan yang dibuat dalam tempoh 80 jam, hasilnya mendedahkan bahawa, jauh daripada dicap dengan sempurna dalam ingatan kolektif kita, lambang yang ada di mana-mana ini sebahagian besarnya wujud sebagai penglihatan kabur dalam mata fikiran kita. Satu daripada 5 orang berpendapat pengadil Foot Locker memakai topi (dia tidak), dan hampir separuh daripada orang percaya ikan duyung Starbucks tidak memakai mahkota (dia melakukannya). Itu hanya mencalarkan permukaan apa yang didapati oleh kajian kami.
Kami baru-baru ini menemui percubaan yang dijalankan oleh Signs.com pada musim panas lalu di mana mereka mempunyai 156 orang melukis 10 logo terkenal. Objektifnya adalah untuk memahami apa yang paling diingati tentang logo secara umum dan jika persatuan jenama yang syarikat bekerja keras untuk mencipta, benar-benar melekat. Penemuan ini sangat menarik jadi kami ingin berkongsi kajian dengan anda bersama-sama dengan pemikiran dan kesimpulan kami.
Untuk mengetahuinya, kami meminta lebih 150 orang Amerika untuk melukis 10 logo terkenal dari ingatan setepat yang mereka boleh. Berdasarkan lebih daripada 1,500 lukisan yang dibuat dalam tempoh 80 jam, hasilnya mendedahkan bahawa, jauh daripada dicap dengan sempurna dalam ingatan kolektif kita, lambang yang ada di mana-mana ini sebahagian besarnya wujud sebagai penglihatan kabur dalam mata fikiran kita. Satu daripada 5 orang berpendapat pengadil Foot Locker memakai topi (dia tidak), dan hampir separuh daripada orang percaya ikan duyung Starbucks tidak memakai mahkota (dia melakukannya). Itu hanya mencalarkan permukaan apa yang didapati oleh kajian kami.
Kami baru-baru ini menemui percubaan yang dijalankan oleh Signs.com pada musim panas lalu di mana mereka mempunyai 156 orang melukis 10 logo terkenal. Objektifnya adalah untuk memahami apa yang paling diingati tentang logo secara umum dan jika persatuan jenama yang syarikat bekerja keras untuk mencipta, benar-benar melekat. Penemuan ini sangat menarik jadi kami ingin berkongsi kajian dengan anda bersama-sama dengan pemikiran dan kesimpulan kami.