Apa Maksud 'Pengaktifan Smart Lane' Di Lebuh Raya Yang Ramai Belum Tahu?

Sempena cuti perayaan seperti Chinese New Year, Aidilfitri atau Deepavali, kebanyakan lebuh raya utama menjadi sesak akibat peningkatan kenderaan di jalan raya.

Mungkin, ada di antara kita yang pelik apabila melihat sebilangan kenderaan dengan ‘selamba’ menggunakan laluan kecemasan pada waktu sesak.

Namun, anda harus ketahui bahawa laluan yang digunakan segelintir pemandu itu kemungkinan berada dalam kategori ‘Smartlane’.


Untuk pengetahuan umum, Plus Malaysia Berhad (PLUS) dengan kerjasama Lembaga Lebuhraya Malaysia (LLM) dan Polis Diraja Malaysia (PDRM) telah mengaktifkan pembukaan laluan ‘Smartlane’ bagi mengelakkan berlakunya kesesakan lalu lintas yang teruk.


Contoh : 8.48am PLUS@E2: Pengaktifan laluan ‘Smartlane’ di KM 19.0 - KM 27.0 arah Utara laluan di antara Senai ke Kulai. Lorong kecemasan boleh dilalui dilokasi. Trafik terkawal. Berhati-hati memandu.

“Pengaktifan ‘Smartlane’ juga akan dilaksanakan bergantung kepada keadaan trafik semasa dengan kerjasama dan pemantauan oleh Polis Diraja Malaysia dan petugas Lebuhraya PLUS di lokasi.

“Sila patuhi papan tanda trafik dan arahan petugas kami ketika melalui lokasi tersebut.

“Pandu cermat dan terima kasih atas kerjasama anda. Muat turun Aplikasi PLUS untuk maklumat terkini di Lebuhraya PLUS,” maklumnya.

Untuk rekod, Smartlane adalah pengaktifan lorong paling kiri di lebuhraya PLUS di beberapa laluan kritikal di lebuh raya.

Inisiatif tersebut juga bertujuan untuk menambah kapasiti lorong di lebuh raya terutama di laluan-laluan terbabit dan dilaksanakan bagi menyuraikan aliran trafik untuk mengurangkan kesesakan.

Semoga bermanfaat.

Post a Comment

Apa Kata Anda?

Previous Post Next Post