12 Game Sukaneka Family Day Menggunakan Belon Boleh Cuba Seisi Keluarga

Game santai seperti acara sukaneka antara keluarga merupakan suatu aktiviti ukhwah yang dapat mengeratkan silaturahim sesama saudara. Apabila aktiviti atau game yang memerlukan pergerakan fizikal ini lain macam perginya dengan kontak menerusi maya.

Jadi jom kita selongkar beberapa Idea Game Sukaneka Outdoor menggunakan belon boleh cuba buat seisi keluarga.

Acara Pijak belon

Pasang belon pada kaki dengan getah, Dengan kiraan 3, 2, 1 muzik dimainkan dan masing-masing kena letupkan belon orang lain sehinggalah seorang sahaja belonnya yang tidak pecah dikira sebagai pemenang.


Acara Baling dart Belon

Paling dart belon siapa yang paling banyak dikira pemenang

Kutip Belon

Bergerak menggunakan plastik besar, kutip belon yang berselerak. Siapa yang berjaya kumpul belon terbanyak dikira sebagai pemenang


Passing Bola atas dan bawah

Dalam kumpulan 7 orang, bila wisel ditiup - belon di serahkan ke atas pada orang belakang dan ulang passing ke bawah apabila sudah sampai di hujung.

Lempar Belon berisi Air

Dalam kumpulan 5-10 orang, Lempar ke belakang belon yang berisi air dan orang belakang akan sambut belon air tersebut sehinggalah belon air itu sampai ke orang yang paling belakang. Jumlah   belon air terbanyak yang berjaya dikumpul dikira sebagai pemenang.

Foto : shidotdot.blogspot.com

Kepit bola di paha

Setiap ahli dalam kumpulan perlu jalan menuju garisan penamat dengan mengepit belon di paha / di bawah ketiak dan berjalan menuju penamat. Kumpulan mana yang berjaya menghabiskan semua ahlinya dikira pemenang.


Berdua kepit belon sambil jalan

Jalan berdua dengan kepit belon di dada jangan sampai jatuh ke garisan penamat, siapa yang sampai dulu dia menang. Berturut-turut sampai kesemua ahli pasukan sudah melakukannya.



Letupkan Belon

Setiap ahli pasukan akan pecahkan satu menggunakan lidah cicak. Kemudian yang lain akan kembali sehingga semua belon berjaya dipecahkan. Siapa ahli kumpulan yang paling pantas dikira pemenang.


Letopkan belon Beracun
Satu belon mempunyai warna apabila di pecahkan. Siapa yang pecahkan belon yang beracun dikira  


Belon Beracun
Apabila muzik dimainkan, Belon diserahkan ke orang lain. Dan apabila muzik dihentikan siapa yang memegang belon itu akan kalah dan keluar dari permaianan sehinggalah tinggah seorang sahaja.


Lumba Roket Belon
Perlumbaan roket belon. Dalam detik 3, 2, 1 race lepaskan belon. Selagi tak sampai belon ditiup sampailah ke garisan penamat.



Lumba Balapan Belon
Perlumbaan kereta belon. Dalam detik 3, 2, 1 race lepaskan belon. Selagi tak sampai belon ditiup sampailah ke garisan penamat.


Bestnya, rasa nak kembali ke zaman kanak-kanak.  
Selamat mencuba.

Enjoy have fun dan always happy!


Post a Comment

Apa Kata Anda?

Previous Post Next Post