17 Fakta Menarik Filem Crazy Rich Asian Bakal Menjentik Anda Ke Panggung..!!!

Disgustingly rich Asians! Jika Anda membaca novelnya, pasti Anda tak sabar menyaksikan film "Crazy Rich Asians" menggila di pawagam berhampiran anda sekarang dan menjadi bualan dunia sampaikan juri Americas Got Talent juga menonton.



Aku baru sempat menonton filem Crazy Rich Asians dan banyak benda menarik dipaparkan dalam filem ini. Jom baca review dari @afilJeffry ini 



So, aku share sikit beberapa benda menarik yang dipaparkan dalam filem ini.

1. Good Job Henry Golding

Henry Golding membanggakan Malaysia di samping seorang lagi living legend Malaysia, Tan Sri Michelle Yeoh. Dua-dua punya lakonan tak kurang hebat cuma Henry masih boleh diperbaiki lagi. Henry siap order sate, "Sate 20. 10 ayam, 10 daging,".

2. Sifat Racist Berpisah Tiada

Babak pertama, kita disogok dengan sifat racist Mat Saleh terhadap Asian. Namun, berjaya dipatahkan dengan jelingan Aunty Eleanor Young lakonan Michelle Yeoh.

3. Kekayaan Unlimited

Tahap kekayaan keluarga Young adalah sekaya-kaya makhluk. Kiranya, Temasek mereka punya. Dia punya kaya sampai satu pulau kenal nama family dia.

4. Truly Rich

Bukan hanya keluarga Young, tapi kawan-kawan dia pun kaya nak mampus. Paling jelas waktu mereka mengadakan parti bachelor. Over the top!

5. Malaysia Jadi Lokasi Penggambaran
Lokasi yang dijadikan latar belakang pun vass ye. Selain Singapore, penggambaran dijalankan di Langkawi, KL dan Penang.

6. Lokasi Malaysia Berlatarkan Singapore
Rumah keluarga Young sebenarnya adalah dua buah mansions di Carcosa Seri Negara, KL. Tapi, dalam filem tu, nampak gah ya amat. Siap laluan masuk berlingkar-lingkar di dalam hutan. Shot dari atas guna drone tu memang memukau betul.

7. Super Impose Berjaya

Scene kononnya di West Village, Manhattan tu pun sebenarnya di KL dan Penang saja. Haha. Tapi, tak kantoi langsung. Aku pun mati-mati percaya itu di negara orang putih. Scene Astrid, sepupu Nick beli barang kemas tu pun sebenarnya di St Regis, KL.

8. Teknik twist 
Bachelor party kononnya dalam kapal kontena di tengah-tengah laut, sebenarnya di parking lot area KL dan bachelorrette party, sebenarnya di Four Seasons, Langkawi.

9. Scene Mahjong

Scene pertarungan mahjong sambil mencarut antara Rachel dengan bakal mak mentua dia pun sebenarnya di Penang, manakala scene pujuk memujuk dalam flight antara Nick dan Rachel, di KLIA.

10. da Hot Pierre Png

Pierre Png bertambah hot berbanding karakter dia sebagai Phua Chu Beng dalam siri popular Phua Chu Kang. Selain Pierre, Tan Kheng Hua yang jadi bini dia dalam PCK pun ada, tapi berganti lebih tua sebab jadi mak kepada Rachel.

11. Grand Wedding 


Majlis perkahwinan dalam gereja sangat vass ye! Tetamu dalam church macam duduk dalam sawah padi. Pengantin lalu ke aisle, lantai berair ye. Kau mampu air mengalir masuk ke tengah-tengah church dengan dekorasi mewah! Kau kena tengok scene ni sebab sangat epik! Wajib!

12. Lari Dari Typical Asian

Banyak babak yang menunjukkan sikap Asian yang suka membawang. Gosip menular dengan sangat pantas sepantas kentut! Hahahaha. Lagi satu, walaupun bukan saudara, kita tetap panggil aunty dan uncle walaupun tak kenal.

13. Impact of Gemma Chan

Aku suka lakonan Gemma Chan sebagai Astrid, sepupu kepada Nick. Dahlah cantik, kaya raya pula. Laki elok, anak comel. Sangat classy dengan accent dia. Lakonan Awkwafina sebagai Peik Lin pun vass! Sangat ala-ala black girl tapi versi Asia.

14. Siti Kassim In da House
Ada karakter salah seorang aunty tu, macam Siti Kasim! Hahahaha. Kau kena tengok.

15. Hollywood versi Asia




Dalam kata lain, Crazy Rich Asian coraknya filem Hollywood, tapi penampilannya versi Asia. So nice.

16. Totally Rich 

Secara tak langsung, buka mata Mat Saleh yang memandang rendah Asian yang sebenarnya kaya, tak semestinya dari segi wang ringgit, tapi budaya, makanan dan tempat menarik.

17. Sekuel In coming?

Akan ada sekuel dan khabarnya, penggambaran sudah dimulakan. Aku tak pasti sama ada ini benar atau khabar angin. Yang pasti, akan ada sambungan.

So, kepada Asians sekalian. Pergilah menonton filem adaptasi daripada novel ini sebab tak akan rugi. Banyak scene yang akan buat kau keluarkan perkataan, “Woahhhh!”, “Omg!”, “Oh, shit,” dan macam-macam lagi.

Ia bukanlah filem yang akan buatkan kau kena berfikir sejenak ku termenung, awan pun mulai murung, tiada siulan-siulan burung-burung, tapi straight forward.

Untuk Crazy Rich Asians, aku bagi 4.5/5. Tapi, minat orang kan subjektif. Aku rasa okay, mungkin ada orang lain rasa tak okay. Begitulah kehidupan. Hempas datang lagi. Hempas datang lagi. Hempas datang lagi. Cantik!

Nota kaki: Kalau ada yang lebih menjurus ke arah filem peperangan, tembak menembak, pergaduhan, kejar mengejar, penggunaan senjata api, gangsterisme dan sebagainya, ini bukan filem yang sesuai.

kredit : Afil Jefri
#crazyr
ichasians #movie #moviereview #asian

Post a Comment

Apa Kata Anda?

Previous Post Next Post