6 Punca Bateri Handpone Cepat Habis Cepat Kong Dari Kebiasaan

Smartphone sekarang semakin moden. Tak lama lagi mungkin muka manusia pun boleh timbul kat skrin smartphone tu. Tapi masalah yang sama masih lagi dihadapi oleh setiap manusia yang gunakan smartphone iaitu bateri.


Secara logiknya, semakin canggih smartphone tu, semakin banyak lah tenaga yang digunakan untuk smartphone menunjukkan kecanggihannya. Tapi pengeluar smartphone sekarang pun setiap tahun cuba untuk menghasilkan bateri yang mampu menampung kecanggihan sesuatu smartphone tu. Kali ni kami nak kongsikan salah satu punca bateri smartphone cepat sangat habis yang mungkin korang tak perasan.

1. Push Notification




Sekarang ni boleh dikatakan semua aplikasi kat dalam smartphone minta korang on notification untuk membolehkan korang terima data baru. Ini termasuklah aplikasi Instagram, Facebook, Twitter dan email. Setiap saat aplikasi kat smartphone akan proses data-data baru untuk bagi notification kat korang. Salah satu cara terbaik ialah korang boleh tetapkan sendiri aplikasi mana yang penting untuk korang dapat notification. Tak perlu pun semua aplikasi kena guna push notification.

2. Aplikasi di Background




Pastikan korang betul-betul keluar daripada aplikasi yang korang tak guna. Kadang-kadang sampai 10 aplikasi digunakan dalam satu masa dan tak perasan sebenarnya ada aplikasi yang masih lagi beroperasi di belakang background smartphone korang. Tu semua boleh buat bateri korang semakin kurang.

3. Tahap Kecerahan


Kecerahan atau brightness skrin smartphone korang pun boleh kurangkan bateri korang sebenarnya. Tetapkan tahap kecerahan smartphone korang secara minima. Tapi jangan gelap sangat lak. Kang sakit mata.

4. Vibration


Ramai yang dah terbiasa tetapkan bunyi ringtone sekali dengan vibration. Guna vibration menggunakan bateri yang banyak. Call masuk ada vibration, mesej masuk ada vibration, email masuk pun ada vibration. Tu lah punca bateri cepat habis.

5. Wifi dan Bluetooth


Kalau korang gunakan data melalui smartphone korang sendiri, bukan gunakan wifi, lebih baik untuk korang padam wifi dan bluetooth kat smartphone tu. Wifi dan bluetooth akan sentiasa mencari akses wifi yang berdekatan dengan korang dan menggunakan bateri.

6. Cuaca


Elakkan untuk gunakan smartphone dalam cuaca atau suhu yang panas. Korang pun mesti pernah alami situasi ni. Kalau guna smartphone bawah matahari yang panas, confirmed smartphone korang pun akan panas. Penggunaan smartphone dalam cuaca dan suhu yang panas akan menggunakan tenaga bateri yang banyak.


Kredit : Thelaki

1 Comments

Apa Kata Anda?


  1. agen365 agen jud! online terpecaya dan teraman di indonesia :)
    WA : +85587781483

    ReplyDelete
Previous Post Next Post