Ini cara macam mana 7 bandar utama dunia buat untuk setelkan masalah ‘traffic jam’ mereka.
Apa yang boleh kita belajar dari mereka?
Pengecualian diberikan kepada bas, teksi, kenderaan eco-friendly, kenderaan kecemasan & kenderaan yang keluar masuk dari Pulau Lidingö yang terpencil.
Dalam 2 tahun pertama, 25% kenderaan berjaya dikurangkan berjumlah lebih 1,000,000 bilangan kenderaan sehari.
Kutipan yang diterima adalah sebanyak USD300,000 sehari yang mana wang ini disalurkan semula untuk improve lagi trafik & bina infra servis transit.
Kamera trafik pulak dihubungkan dengan fiber optik, jadi real time data dapat digunakan untuk pihak berkuasa kawal trafik - so mereka boleh tambah atau kurangkan bilangan lampu hijau berdasarkan kesesakan trafik.
3. London, England: Electronic Journey Planner
Online journey planner untuk kenderaan disediakan di ibu negara UK - yang bukan sahaja boleh suggest jalan mana nak pakai untuk kenderaan bermotor, tapi dia include sekali method lain macam berjalan, tubes, bas, tren, bot dan basikal.
Benda ni hanya berjaya kalau semua operator sanggup berkongsi data mereka kepada umum.
Sekarang, mereka sedang develop a newer mobile version yang akan include GPS tracking untuk kenderaan awam, taxi booking dan real time traffic monitoring - memberikan lebih pilihan untuk rakyat mereka merancang perjalanan.
4. Hong Kong, China: Public Light Bus
Public Light Busses (PLB) atau bas mini, adalah pelengkap kepada sistem bas standard Hong Kong, kerana ia ‘sampai’ kepada bahagian bandar yang lebih susah untuk diakses.
Dengan ada hanya 16 tempat duduk, bas mini ini sebenarnya lebih selesa, lebih laju dan lebih efisyen dengan kekerapan lebih tinggi dan ada jenis ‘non-stop service’.
Bas mini ini komponen penting untuk melengkapkan isu “last mile” - yang mana memberi kelebihan kepada public untuk tak perlu drive langsung untuk sampai ke tempat kerja.
5. Copenhagen, Denmark: Integrative Public Transport Model
Model public transport bersepadu Copenhagen melibatkan 3 komponen; agensi, kompeni dan kerajaan.
Sistem ini memberikan kemudahan dalam pembelian tiket melalui apps di smartphone atau SMS. Jadi pengguna dapat informasi lokasi, destinasi dan tiket dengan mudah.
Jadi, kemudahan ini memberikan fleksibiliti dan efficiency bila menaiki dan menukar-nukar jenis kenderaan awam berdasarkan destinasi mereka.
Kombinasi perhentian bas dan tempat parking basikal dengan stesen metro membolehkan integrasi sempurna dengan semua jenis pengangkutan awam di Copenhagen.
Sistem bas mereka juga menggunakan teknologi radio & GPS yang memberikan laluan kepada bas di jalan utama; jadi masa perjalanan lebih singkat.
Pengurangan jumlah penggunaan kereta telah menurunkan pelepasan CO2 sebanyak 83% kerana kerajaan mereka menggalakkan orang berbasikal ke tempat kerja dengan membina integrated cycling facilities.
6. Hangzhou, China: Public Cycling System
Bandar Hangzhou ini sebenarnya memiliki program ‘bike-sharing’ terbesar di dunia.
Ia ada;
- 67,000 basikal awam untuk digunakan
- 3,000 pusat sevis
- 230,000 pengguna servis ini dalam sehari
Kenapa ia popular?
Sebab sistem ini sangat senang untuk digunakan. Basikal boleh disewa dengan menggunakan smart card yang sama digunakan untuk public transport yang lain.
Penggunaan basikal sewa ini juga sangat convenient sebab orang banyak pakai sebagai cara nak travel between kenderaan awam yang berbeza.
Naik bas. Naik basikal. Naik tren. Naik basikal. Sampai.
Tetapi apa yang berbeza adalah data ini juga lebih tepat dengan penggunaan alat ETC 2.0 (electronic toll collection) yang dipasang di kenderaan. Alat ini memberi data kedudukan, kelajuan kerata & kawasan mana yang driver banyak pakai brake.
Jadi, sebelum berlakunya traffic jam besar, pihak local authorities boleh ambil langkah awal dengan memanjangkan tempoh lampu hijau dan kawal kemasukan kenderaan ke kawasan sesak.
Informasi juga dihantar melalui smart apps dan juga sistem navigasi kenderaan & bagi nasihat untuk “park & ride” kalau keadaan trafik sangat mendesak!
Warga kota masih perlukan solusi untuk kenderaan “first mile” dan “last mile” mereka - kerana ini sebab utama kebanyakan mereka terpaksa drive setiap hari.
The lesser they have to drive, the better.
Apa agaknya kerajaan boleh buat untuk kurangkan kesesakan lalu lintas di ibu kota?
P/S: Gambar ini adalah gambar projek restoration Sungai Cheonggyecheon di Korea. Dulunya area ni overpass, highway bertingkat.
Then gomen Korea runtuhkan untuk buat sungai tengah bandar untuk enhance environment bandar Seoul. Projek ni sangat mahal.
Apa yang boleh kita belajar dari mereka?
1. Stockholm, Sweden: Electronic Road Pricing
Stockholm mengenakan bayaran khas bagi kenderaan yang masuk ke dalam bandar pada hari berkerja, dari jam 6.30 pagi hingga 6.30 petang.
Stockholm mengenakan bayaran khas bagi kenderaan yang masuk ke dalam bandar pada hari berkerja, dari jam 6.30 pagi hingga 6.30 petang.
Pengecualian diberikan kepada bas, teksi, kenderaan eco-friendly, kenderaan kecemasan & kenderaan yang keluar masuk dari Pulau Lidingö yang terpencil.
Dalam 2 tahun pertama, 25% kenderaan berjaya dikurangkan berjumlah lebih 1,000,000 bilangan kenderaan sehari.
Kutipan yang diterima adalah sebanyak USD300,000 sehari yang mana wang ini disalurkan semula untuk improve lagi trafik & bina infra servis transit.
2. Barcelona, Sepanyol: Urban Lab – Dynamic Traffic Forecasting
Barca menggunakan smart technology untuk bandar mereka untuk kawal trafik dan urus ruang parking.
Kamera & sensor diletakkan di jalanan dan kawasan parking. Jadi data analitik real-time untuk trafik & parking akan dimasukkan dalam sistem WiFi bandar yang link kepada penduduk & pihak berkuasa.
Barca menggunakan smart technology untuk bandar mereka untuk kawal trafik dan urus ruang parking.
Kamera & sensor diletakkan di jalanan dan kawasan parking. Jadi data analitik real-time untuk trafik & parking akan dimasukkan dalam sistem WiFi bandar yang link kepada penduduk & pihak berkuasa.
Kamera trafik pulak dihubungkan dengan fiber optik, jadi real time data dapat digunakan untuk pihak berkuasa kawal trafik - so mereka boleh tambah atau kurangkan bilangan lampu hijau berdasarkan kesesakan trafik.
3. London, England: Electronic Journey Planner
Online journey planner untuk kenderaan disediakan di ibu negara UK - yang bukan sahaja boleh suggest jalan mana nak pakai untuk kenderaan bermotor, tapi dia include sekali method lain macam berjalan, tubes, bas, tren, bot dan basikal.
Benda ni hanya berjaya kalau semua operator sanggup berkongsi data mereka kepada umum.
Sekarang, mereka sedang develop a newer mobile version yang akan include GPS tracking untuk kenderaan awam, taxi booking dan real time traffic monitoring - memberikan lebih pilihan untuk rakyat mereka merancang perjalanan.
4. Hong Kong, China: Public Light Bus
Public Light Busses (PLB) atau bas mini, adalah pelengkap kepada sistem bas standard Hong Kong, kerana ia ‘sampai’ kepada bahagian bandar yang lebih susah untuk diakses.
Dengan ada hanya 16 tempat duduk, bas mini ini sebenarnya lebih selesa, lebih laju dan lebih efisyen dengan kekerapan lebih tinggi dan ada jenis ‘non-stop service’.
Bas mini ini komponen penting untuk melengkapkan isu “last mile” - yang mana memberi kelebihan kepada public untuk tak perlu drive langsung untuk sampai ke tempat kerja.
5. Copenhagen, Denmark: Integrative Public Transport Model
Model public transport bersepadu Copenhagen melibatkan 3 komponen; agensi, kompeni dan kerajaan.
Sistem ini memberikan kemudahan dalam pembelian tiket melalui apps di smartphone atau SMS. Jadi pengguna dapat informasi lokasi, destinasi dan tiket dengan mudah.
Jadi, kemudahan ini memberikan fleksibiliti dan efficiency bila menaiki dan menukar-nukar jenis kenderaan awam berdasarkan destinasi mereka.
Kombinasi perhentian bas dan tempat parking basikal dengan stesen metro membolehkan integrasi sempurna dengan semua jenis pengangkutan awam di Copenhagen.
Sistem bas mereka juga menggunakan teknologi radio & GPS yang memberikan laluan kepada bas di jalan utama; jadi masa perjalanan lebih singkat.
Pengurangan jumlah penggunaan kereta telah menurunkan pelepasan CO2 sebanyak 83% kerana kerajaan mereka menggalakkan orang berbasikal ke tempat kerja dengan membina integrated cycling facilities.
6. Hangzhou, China: Public Cycling System
Bandar Hangzhou ini sebenarnya memiliki program ‘bike-sharing’ terbesar di dunia.
Ia ada;
- 67,000 basikal awam untuk digunakan
- 3,000 pusat sevis
- 230,000 pengguna servis ini dalam sehari
Kenapa ia popular?
Sebab sistem ini sangat senang untuk digunakan. Basikal boleh disewa dengan menggunakan smart card yang sama digunakan untuk public transport yang lain.
Penggunaan basikal sewa ini juga sangat convenient sebab orang banyak pakai sebagai cara nak travel between kenderaan awam yang berbeza.
Naik bas. Naik basikal. Naik tren. Naik basikal. Sampai.
7. Tokyo, Japan - AI & ETC 2.0
Di Jepun, mereka menggunakan AI untuk melancarkan trafik mereka. Jumlah trafik & pergerakan kenderaan dikumpul dari kamera yang diletakkan di lebuh raya, persimpangan dan kawasan yang selalu berlakunya kesesakan.
Tetapi apa yang berbeza adalah data ini juga lebih tepat dengan penggunaan alat ETC 2.0 (electronic toll collection) yang dipasang di kenderaan. Alat ini memberi data kedudukan, kelajuan kerata & kawasan mana yang driver banyak pakai brake.
Jadi, sebelum berlakunya traffic jam besar, pihak local authorities boleh ambil langkah awal dengan memanjangkan tempoh lampu hijau dan kawal kemasukan kenderaan ke kawasan sesak.
Informasi juga dihantar melalui smart apps dan juga sistem navigasi kenderaan & bagi nasihat untuk “park & ride” kalau keadaan trafik sangat mendesak!
Konklusi:
Masalah trafik di Malaysia ni bukan perkara baharu. Seperti negara lain, jawapan utama kepada perkara ini adalah sistem pengangkutan awam bersepadu yang lebih efisyen.
Penggunaan teknologi, pembinaan infra kemudahan awam yang ‘future proof’, reliability sistem kenderaan awam awam harus menjadi fokus utama.
Masalah trafik di Malaysia ni bukan perkara baharu. Seperti negara lain, jawapan utama kepada perkara ini adalah sistem pengangkutan awam bersepadu yang lebih efisyen.
Penggunaan teknologi, pembinaan infra kemudahan awam yang ‘future proof’, reliability sistem kenderaan awam awam harus menjadi fokus utama.
Warga kota masih perlukan solusi untuk kenderaan “first mile” dan “last mile” mereka - kerana ini sebab utama kebanyakan mereka terpaksa drive setiap hari.
The lesser they have to drive, the better.
Apa agaknya kerajaan boleh buat untuk kurangkan kesesakan lalu lintas di ibu kota?
P/S: Gambar ini adalah gambar projek restoration Sungai Cheonggyecheon di Korea. Dulunya area ni overpass, highway bertingkat.
Then gomen Korea runtuhkan untuk buat sungai tengah bandar untuk enhance environment bandar Seoul. Projek ni sangat mahal.
Sekian.