Top 10 Carian Tertinggi Di Google Malaysia 2022, Anwar Ibrahim Paling Dicari

Google Malaysia telah mengumumkan senarai perkataan yang paling banyak dicari oleh rakyat Malaysia sepanjang tahun 2022. Carian Google Tertinggi Malaysia 2022 | Tahun 2022 baharu saja melabuhkan tirainya. Banyak kenangan manis dan pahit untuk individu mahupun negara.

Kini kita mengorak langkah untuk mendepani tahun 2023 dengan lebih semangat. Tinggalkan segala kenangan pahit 2022 dan mulakan misi dan visi yang baru.


Umpama kata orang, buang yang keruh dan ambil yang jernih.Walau bagaimanapun Google telahpun menyenarai pendek carian Google tertinggi Malaysia 2022. Sepanjang 2022 ini yang rakyat Malaysia cari dan mahu baca.

Jom kita semak carian Google tertinggi Malaysia 2022

Carian Google Tertinggi Malaysia 2022

Carian
  1. Bantuan Khas Malaysia (BKM)
  2. MySPR Semak
  3. World Cup 2022
  4. Keputusan PRU-15
  5. MyUndi
Sebagaimana yang kita tahu, tahun 2022 kerajaan Malaysia di bawah pimpinan Perdana Menteri ke-9, Dato’ Sri Ismail Sabri dibubarkan dan Pilihan Raya Umum yang ke-15 telah dilakukan.
 
Sudah tentu berita ini paling dicari oleh rakyat Malaysia.

Begitu juga bola sepak pila dunia telah berlangsung pada tahun 2022 yang berlangsung di Qatar. Bukan calang-calang penangan piala dunia Qatar ni. Nama Jung Kook pun semakin dikenali di peringkat dunia kerana menyanyikan lagu tema piala dunia ini.

Walau bagaimanapun Bantuan Khas Malaysia (BKM) merupakan carian tertinggi oleh rakyat Malaysia. Ramai yang ingin tahu kelayakan dan cara bagaimana memohon serta bilakah bantuan ini akan disalurkan kepada penerimanya.
 
Berita Topikal

  1. Ukraine
  2. Peninsular Malaysia floods
  3. Perdana Menteri Malaysia
  4. Hand Foot Mouth Disease (HFMD)
  5. Influenza
 

Bagi Berita Topikal pula, rakyat Malaysia paling banyak ingin tahu tentang Ukraine setelah tercetusnya perang Ukraine dan Rusia. Mungkin sebelum ini ramai yang tak tahu tentang Ukraine dan mula mencari info tentangnya.

Pencarian tertinggi diikuti dengan bencana alam banjir dan kesihatan. Perdana Menteri Malaysia juga termasuk dalam top 5 carian Google tertinggi Malaysia 2022.
 
Personaliti Tempatan
Anwar Ibrahim
Zalina Azman
Najib Razak
Ahmad Zahid Hamidi
Azam Baki 


Nampaknya personaliti tempatan yang paling banyak dicari oleh rakyat Malaysia datang daripada bidang politik. Perdana Menteri ke-10, Datuk Seri Anwar Ibrahim merupakan insan yang paling dicari oleh rakyat Malaysia.

Manakala selebriti televisyen, Zalina Azman duduk di tangga yang kedua. Berita kehilangan beliau telah membuatkan rakyat Malaysia ingin tahu tentang kehidupan peribadinya.
 
Personaliti Antarabangsa 
  1. Amber Heard
  2. Johnny Depp
  3. Will Smith
  4. Kajol
  5. Chris Rock
 

Kes perbicaraan mahkamah di antara Amber Heard dan Johnny Deep telah mencuri hati rakyat Malaysia untuk mengikuti perkembangan pasangan selebriti Hollywood ini. Kes perbicaraan ini telah tamat dan berpihak kepada pelakon Pirates of The Caribbean itu.

Rakyat Malaysia juga membaca tentang kes ‘tamparan’ antara Will Smith dan Chris Rock.

Manakala selebriti Bollywood, Kajol juga merupakan individu yang dicari oleh rakyat Malaysia.

Dalam Ingatan
  1. Queen Elizabeth
  2. Adibah Noor
  3. TangMo
  4. Syazlin Zainal
  5. Shinzo Abe

Segmen Dalam ingatan adalah individu yang telah meninggal dunia pada tahun 2022.

Berita kemangkatan Ratu England, Queen Elizabeth II telah mendapat liputan meluas termasuk di Malaysia.

Manakala berita pemergian selebriti tempatan, Adibah Noor secara mengejut telah mendapat perhatian rakyat Malaysia.

 
Tempat Menarik
  1. Genting Highlands
  2. LaLaport
  3. Pavilion Bukit Jalil
  4. Cameron Highlands
  5. Sunway Lagoon

Tak sangka rakyat Malaysia memilih untuk membaca lokasi menarik tempatan berbanding luar negara. Mungkin pada tahun 2022 rakyat Malaysia masih takut-takut untuk melancong ke luar negara.

Genting Highlands merupakan destinasi yang paling dicari oleh rakyat Malaysia. Patutlah setiap kali pergi Genting Highland ramai sungguh orang di sana.
 
Filem
  1. Mat Kilau
  2. KKN di Desa Penari
  3. Black Adam
  4. Top Gun
  5. Jurassic World


Kedudukan filem pecah panggung Mat Kilau sememangnya tak perlu dipertikaikan lagi. Filem tempatan yang mencipta sejarah kerana berjaya mengutip lebih RM90 juta benar-benar mencipta fenomena. Ramai yang bercerita tentang filem ini.

Filem yang menduduki carta ke-2 hingga ke-4 merupakan filem luar negara.
 
Siri Drama TV
  1. All of Us Are Dead
  2. Melur Untuk Firdaus
  3. Business Proposal
  4. 7 Hari Mencintaiku 3
  5. Big Mouth

Bagi Siri Drama TV pula ternyata drama karya tempatan dan K-drama telah mengungguli carta carian Google tertinggi Malaysia 2022.

Drama Melur Untuk Firdaus telah melonjakkan populariti Meerqeen dan Anna Jobling.

Sukan
  1. World Cup 2022
  2. Thomas Cup 2022
  3. Denmark Open 2022
  4. Liga Super
  5. Indian Premier League 2022

Untuk ruangan sukan pula sudah tentu bola sepak piala dunia menjadi titik tumpu rakyat Malaysia.

Ramai rakyat Malaysia mengikuti pertandingan piala dunia sejak hari pembukaan sehingga pertandingan akhir yang memperlihatkan Argentina menewaskan Perancis.

Bola sepak tempatan Liga Super turut menarik perhatian rakyat Malaysia sehingga menduduki carta ke-4 dalam carian Google Tertinggi Malaysia 2022.
 

Post a Comment

Apa Kata Anda?

Previous Post Next Post