10 Nilai Matawang Tertinggi Di Dunia 2023

Negara yang memiliki mata wang terbaik di dunia diharapkan memiliki persekitaran ekonomi yang kuat. Keadaan ini, antara lain, mengukuhkan mata wangnya. Lama kelamaan, dunia telah menerima denominasi mata wang tertentu dan lebih suka menggunakannya untuk transaksi. 


Bank pusat setiap negara melakukan yang terbaik untuk menstabilkan tekanan inflasi mata wangnya. Institusi ini menggunakan dasar fiskal dan kewangan untuk menjayakannya.


Jadi jom kita selongkar 10 Nilai Matawang Tertinggi di Dunia 2023

10. Dolar Canada [1.33390 CAD = 1 USD]
Dolar Kanada, mata wang negara Kanada, ialah mata wang keenam paling banyak didagangkan di dunia. Oleh kerana rizab minyak mentah negara yang besar dan bekalan uranium kedua terbesar, kedua-duanya terletak di Alberta, sumber asli Kanada menduduki tempat ketiga di dunia. Dolar Kanada amat terdedah kepada turun naik dalam nilai dolar AS kerana ia menyumbang sebahagian besar perdagangan Kanada.


9. Dolar AS 

USD ialah mata wang rasmi Amerika Syarikat (dolar Amerika Syarikat). Dolar AS ialah mata wang yang paling banyak digunakan di dunia dan dianggap sebagai penanda aras dalam pasaran antarabangsa apabila ia berkaitan dengan pertukaran mata wang dan kadar penukaran. Ia juga digunakan sebagai tender yang sah di beberapa negara di luar Amerika Syarikat, dan banyak yang lain menggunakannya sebagai mata wang tidak rasmi bersama mereka sendiri.

Dolar Amerika Syarikat telah lama dilihat sebagai asas ekonomi global dan mata wang rizab untuk perdagangan dan kewangan antarabangsa, menjadikannya pelaburan yang selamat tidak kira apa yang berlaku di dunia. Psikologi pasaran dan risiko geopolitik, sebagai tambahan kepada pembolehubah asas dan teknikal, mempengaruhi nilai dolar di pasaran global.
 


8. Franc Switzerland [0.90306 CHF = 1 USD]

Franc Swiss ialah mata wang rasmi Switzerland. Nilai franc meningkat berbanding euro dan dolar AS akibat daripada krisis hutang Eropah dan dasar monetari AS. Bank Negara Switzerland berkata pada 2015 bahawa tambatan franc kepada euro tidak lagi berdaya maju dan akan ditarik balik. Walaupun euro sering diterima sebagai cara pembayaran di Switzerland, perubahan hanya ditawarkan dalam franc Swiss. Secara meluas mendahului kedudukan sebagai sumber pertukaran asing yang paling selamat, franc sentiasa menjadi pertaruhan selamat untuk pasangan mata wang.

Terima kasih kepada krisis hutang Eropah pada 2008, ramai pelabur beralih kepada franc sebagai alternatif. Oleh kerana franc adalah stabil, ini membolehkan ia menjadi tempat selamat yang diperlukan oleh semua orang - pelaburan yang memberikan pulangan secara konsisten walaupun dalam keadaan krisis.


7. Euro [1 EUR = 1.07479 USD]
Kerana ia bertanggungjawab ke atas dasar monetari seluruh benua, Bank Pusat Eropah (ECB), yang membuat dasar monetari untuk zon euro, mempunyai lebih banyak kebebasan daripada kerajaan negara berbanding kebanyakan bank pusat lain. Kemerdekaan ini membantu mengekalkan euro kukuh, tetapi ia turut menyumbang kepada krisis hutang kerajaan Eropah dan peningkatan kadar pengangguran dengan melarang beberapa negara (seperti Greece dan Itali) daripada mengambil tindakan khusus untuk membantu merangsang ekonomi mereka (seperti mencetak wang tambahan) . Ia adalah pasangan yang paling biasa untuk USD apabila ia datang untuk berdagang di pasaran global.

Kerana euro ialah mata wang de facto bagi sembilan belas negara, nilainya ditentukan oleh status politik, sosial dan ekonomi semua negara ini. Ini termasuk status pasaran saham, kekacauan unjuran dan analisis, serta langkah-langkah yang diambil oleh ECB.


6. Dolar Kepulauan Cayman [1 KYD = 1.20 USD]

Dolar Kepulauan Cayman (KYD) ditetapkan pada 1.20 dolar AS pada 1970-an. Nampaknya menghasilkan mata wang bernilai lebih daripada dolar AS adalah proses yang mudah, tetapi ia lebih rumit daripada yang kelihatan. Tambatan mata wang seperti itu boleh menjadi sukar untuk dikekalkan apabila keadaan ekonomi tempatan teruk, dan AS menaikkan kadar faedah. Nilai dolar Kepulauan Cayman disokong oleh status negara sebagai syurga cukai untuk golongan kaya.


5. Paun Sterling [1 GBP = 1.25590 USD]

Selama beberapa dekad, Bank of England (BOE) telah mengikuti aliran global, mengekalkan pound lebih berharga daripada dolar AS. Paun British (GBP), mata wang negara UK, bernilai lebih daripada dolar AS untuk sebahagian besar abad kedua puluh. Pada tahun 1980-an, corak ini berubah, dengan pound British memulihkan kelebihan sebelumnya berbanding dolar AS.

Walaupun BOE adalah faktor paling penting dalam menentukan nilai GBP, terdapat perkara lain di luar sana. Inflasi dan pertumbuhan ekonomi memainkan peranan mereka sendiri. Sentimen pasaran ialah satu lagi ciri yang perlu anda pertimbangkan. Memandangkan UK adalah salah satu ekonomi terkemuka, peristiwa politik dan ekonomi global mempengaruhi nilai pound British.



4. Dinar Jordan 
[1 JOD = 1.41 USD]

Jika dibandingkan dengan dolar AS, Dinar Jordan (JOD) mempunyai nilai yang lebih tinggi, walaupun ditambat sejak 1995. Ini dilakukan untuk memastikan mata wang Jordan stabil bagi menarik pelaburan Amerika. Adalah penting untuk diingat bahawa mana-mana negara boleh menambat mata wangnya kepada dolar pada bila-bila masa. Untuk mengekalkan tambatan, mata wang mesti mengekalkan nilainya berhubung dengan dolar AS. Semasa dua dekad pertama abad kedua puluh satu, Jordan berjaya melakukannya.




3. Rial Oman 
[1 OMR = 2.60 USD]
Bahrain adalah sebuah negara yang terletak di Teluk Paris. Dinar Bahrain (BHD) merupakan mata wang kedua paling mahal di dunia. Seperti Kuwait, Bahrain juga merupakan sebuah negara yang mempunyai rizab minyak yang besar dan kadar inflasi yang rendah.




2. Dinar Bahrain
[1 BHD = 2.65 USD]

Apabila dipatok kepada dolar AS, dinar Bahrain (BHD) mempunyai nilai muka yang agak lebih baik daripada rial Oman. Walaupun kesan buruk daripada harga minyak yang rendah terhadap ekonomi Bahrain, purata tahunan dinar Bahrain secara relatifnya stabil sejak 2011. Kadar inflasi Bahrain juga stabil dan rendah. Satu-satunya cara untuk melayakkan kadar inflasi Bahrain adalah melalui menyatakan kestabilan dan kadar pertumbuhan yang rendah — kedua-dua faktor yang mengukuhkan ekonomi.


1. Dinar Kuwait
1 KWD adalah bersamaan dengan RM14.45.

Dinar Kuwait (KWD) yang merupakan mata wang negara Kuwait yang menduduki tempat pertama mata wang paling tertinggi di dunia. Ini kerana kerana negara Kuwait mempunyai kadar inflasi yang rendah dan mempunyai rizab minyak yang besar.


Agak jelas daripada senarai mata wang terkuat di dunia — serta apa yang diperlukan untuk mereka sampai ke sana - bahawa segala-galanya berada di tangan penggubal dasar di peringkat tertinggi. Sama ada mata wang meningkat atau jatuh bergantung kepada dasar monetari bank pusat dan kualiti pengurusan yang mengawal sistem yang ada. Kekuatan dan kestabilan berjalan seiring, dan itulah yang meningkatkan nilai mana-mana mata wang untuk penukaran, tidak kira apa itu.

Ringkasnya, faktor yang meningkatkan nilai monetari mata wang ialah kestabilan politik, kestabilan ekonomi, inflasi yang rendah, kadar faedah yang tinggi, dasar monetari yang dirancang dengan betul dan harga yang rendah untuk menarik negara yang mempunyai kuasa beli yang lebih besar. Ekonomi yang kukuh menggalakkan pengangguran yang rendah dan menjamin tempat yang baik dalam bidang perdagangan mata wang dalam pasaran perbankan dan pertukaran.


Post a Comment

Apa Kata Anda?

Previous Post Next Post