10 Tip Penting Sebelum Pandu Uji Sesebuah Kereta

10 Petua sebelum memandu uji. Memiliki kereta baru yang tepat dan bersesuaian dengan citarasa adalah suatu yang langkah besar yang diambil sebelum membuat keputusan untuk membeli, Jadi jom kita selongkar ada beberapa petua yang boleh membantu:

 
Foto : Careta

1) Masuk ke dalam kereta: Adakah kereta ini mudah dimasuki? Adakah anda terhantuk kepala anda semasa masuk? Adakah anda perlu menggerakkan badan anda untuk memanjat?
 
2) Laraskan tempat duduk: Perhatikan pelbagai pelarasan tempat duduk. Luangkan masa untuk melaraskan tempat duduk sehingga ia berada dalam kedudukan ideal anda.
 
3) Laraskan cermin: Betapa mudahnya cermin sisi untuk dilaraskan? Adakah anda mempunyai bintik buta yang besar? Jika ya, adakah kereta itu mempunyai sistem pengesanan titik buta, dan bagaimanakah ia berfungsi?
 
4) Perhatikan lokasi kawalan: Ketahui di mana isyarat membelok, pengelap cermin depan dan kawalan lampu depan sebelum anda mula memandu.
 
5) Sememangnya, setiap kereta akan mempunyai susun atur papan pemuka yang berbeza. Apakah perasaan anda tentang susun atur kereta tertentu ini?
 
6) Bagaimana perasaan perjalanan: Perhatikan kemudahan pemanduan. Jika stereng terasa terlalu berat, ia mungkin menyusahkan jika anda melakukan banyak pemanduan di bandar. Begitu juga, sesetengah orang mendapati bahawa stereng yang terlalu ringan menyebabkan sukar untuk mengawal kereta dengan betul. Juga, periksa kelancaran perjalanan. Cuba memandu di atas jalan yang bergelombang untuk mendapatkan idea terbaik tentang cara kereta itu mengendalikan.
 
7) Brek: Secara semulajadi, brek adalah bahagian yang sangat penting dalam kereta. Apakah perasaan brek di dalam kereta yang anda pandu? Adakah anda merasakan bahawa anda boleh berhenti dengan cepat atau adakah terdapat jarak brek yang jauh? Adakah brek mencengkam terlalu kuat dan menyukarkan hentian licin? Adakah anda secara peribadi berasa selesa dengan keupayaan kenderaan untuk berhenti?

 

 Transmisi: Jika anda sedang menguji memandu kenderaan dengan transmisi automatik, perhatikan betapa lancarnya anjakan naik dan turun, terutamanya di atas bukit.
 
9) Kebolehgerakan: Adakah kereta mudah untuk bergerak melalui selekoh dan selekoh yang ketat? Adakah ia memecut dengan baik untuk membolehkan percantuman mudah ke lebuh raya? Betapa mudahnya kereta untuk diletakkan? Adakah ia sesuai di tempat letak kereta? Adakah tempat letak kereta mudah?

10) Kemudahan elektronik: Jika kereta dilengkapi dengan kemudahan khas seperti sistem navigasi atau kamera pandang belakang, cubalah. Adakah anda mendapati mereka memuaskan atau kurang berfungsi? Lastly, jgn lupa bawa IC & Lesen.

 
Kredit: Penasihat Jualan Proton Sah Azanahmad.com

Post a Comment

Apa Kata Anda?

Previous Post Next Post