Cara Menyebut Frasa "I Love You" Dalam Pelbagai Bahasa Di ASEAN

Suatu perkataan khusus yang digunapakai bagi menggambarkan perasaaan cinta dan kasih sayang pada seseorang...!!
 
  
Betapa besarnya impak ayat ini walaupun hanya mengandungi 3 patah perkataan...
Apabila ianya diungkapkan, sememangnya membawa 1001 makna pada setiap yang merasainya.

Kredit : steven Justforstev24

Berikut beberapa cara untuk mengatakan "Aku cinta kamu" dalam berbagai bahasa ASEAN:

Filipina: Mahal kita 

Terdapat banyak cara untuk menyatakan rasa sayang anda kepada seseorang di Filipina. Walau bagaimanapun, frasa yang paling biasa dalam bahasa Tagalog ialah "mahal kita." Ini adalah istilah umum yang boleh digunakan antara keluarga dan rakan-rakan, serta antara kekasih. 

 Versi frasa yang lebih romantik ialah "iniibig kita", yang sering dikhaskan untuk seseorang yang istimewa dalam hidup anda. Jika anda menganggap diri anda hip dan trendy, anda juga boleh menyebut “lab kita”, iaitu slanga campuran bahasa Tagalog dan Inggeris yang bermaksud “love ya”!


Bahasa Indonesia: Aku cinta kamu 

Dalam bahasa Indonesia, saya butuh kamu adalah ungkapan yang artinya seseorang sangat menginginkan pasangannya menjadi pasangannya dan tinggal bersama mereka.

Thailand: Chan rak teur / phom rak khun

Di Thailand, orang sering menggunakan ungkapan yang berbeza untuk mengungkapkan cinta satu sama lain tergantung pada jenis kelamin pembicara dan pendengar.  
  
Misalnya, chan rak khun digunakan saat lelaki berbicara dengan wanita, dan phom rak khun digunakan saat wanita berbicara dengan lelaki. 


Vietnam: Anh yeu em

Begitu juga dengan bahasa Thai, bahasa Vietnam ialah bahasa jantina. Untuk menyatakan cinta anda kepada seseorang, cuma sebut "anh yeu em" jika anda seorang lelaki yang mengaku kepada seorang wanita, dan "em yeu anh" jika anda seorang wanita yang mengaku kepada seorang lelaki. 

Adakah anda melihat apa yang berubah? Perkataan "yeu" dalam bahasa Vietnam bermaksud cinta, dan menggunakan perkataan itu, anda boleh menyatakan cinta anda kepada keluarga dan rakan anda juga! Apa yang anda perlu lakukan ialah menghafal perkataan biasa dan secara teknikal anda boleh mengatakan "Saya sayang awak" kepada sesiapa sahaja.


Malaysia: Saya sayang awak / saya cintakan awak 

Aku cinta padamu selalunya merupakan cara paling standard untuk menyebutnya, walaupun anda boleh menggantikan perkataan "cinta" (yang bermaksud cinta) dengan "sayang" juga. Bezanya cinta lebih ghairah manakala sayang lebih santai.



Brunei: Aku sayang kau 

Singapura: Aku cinta kamu 

Jiran serantau Malaysia, Indonesia, Singapura dan Brunei adalah semua negara berbilang bahasa. Sudah tentu, "I love you" dan "wo ai ni" bahasa Cina yang biasa (di Malaysia dan Singapura) berfungsi dengan baik tetapi jika anda ingin menarik perhatian, berikut ialah cara untuk menyebutnya dalam Bahasa.

Myanmar: Chit pa de 

Belajar bahasa Burma, alhamdulillah, tidaklah sesusah belajar bahasa Thai atau Vietnam. Sebaliknya, jika anda ingin menyatakan cinta anda kepada seseorang di Myanmar, anda hanya boleh menyebut "chit pa de''. Ini adalah istilah umum yang digunakan oleh kebanyakan orang. 

 Selain itu, anda juga boleh menyebut "ngar min ko chit tae" atau "chit tae" juga. Semua frasa ini boleh ditukar ganti jadi ia bergantung pada cara anda ingin menyebutnya.



Cambodia (Khmer) - Knhom​ sralanh​ nak

Bahasa rasmi Kemboja dikenali sebagai Khmer. Sama seperti bahasa Thai dan Vietnam, ia juga merupakan bahasa jantina. Nasib baik, istilah generik untuk “Saya sayang awak” — “knhom​ sralanh​ nak” — adalah neutral jantina. Untuk memecahkannya, knhom bermaksud "Saya", dan nak bermaksud "anda" dalam konteks neutral jantina. 

 Walau bagaimanapun, jika anda ingin menggunakan kata ganti nama yang betul, anda boleh menggantikan perkataan knhom dan nak dengan bong (bermaksud “saya” atau “anda” untuk lelaki) dan oun (bermaksud “saya” atau “anda” untuk perempuan).



Laos (Laotian):  Khoi hak Chao

Bahasa rasmi Laos ialah Lao (tetapi juga dikenali sebagai Laos). Ia dituturkan oleh hampir tujuh juta orang setiap hari dan dikenali sebagai salah satu bahasa tertua di rantau ini. Untuk mengatakan "Saya sayang kamu" dalam bahasa Laos, hanya sebut "Khony hak chao". Ini ialah cara keseluruhan untuk menyatakan kasih sayang anda dalam bahasa Laos dan berfungsi dalam kebanyakan, jika tidak semua, situasi.



Dan begitulah: Panduan sehenti anda untuk mengatakan "Saya sayang awak" dalam setiap bahasa di Asia Tenggara! Berbekalkan pengetahuan yang mengagumkan ini, majulah dan sebarkan cinta dan kemesraan di dunia ini!

Post a Comment

Apa Kata Anda?

Previous Post Next Post