10 Negara Dengan Nilai Matawang Terendah Di Dunia 2018

Kebanyakan dari kita sedia maklum mengenai mata wang dunia yang kuat, tinggi, paling stabil dan berkuasa, contohnya Pound British, Swiss Franc (Swissie), Dolar AS, Euro dan lain-lain (TOP 10 mata wang tertinggi). 


Tapi bagaimana pula dengan nilai matawang paling rendah di dunia? Tahukah anda kebanyakan negara dari benua Afrika mempunyai nilai matawang yang rendah nilainya kerana inflasi yang tinggi dan sistem kewangan yang kurang mapan. Antaranya seperti Zimbabwe, nilai matawang negara itu hampir tidak ada nilainya kerana inflasi yang sangat tinggi sehinggakan duit dicetak dengan begitu senang sahaja.

Jadi jom kita selongkar 10 negara yang mempunyai nilai matawang terendah di dunia setakat November 2018 ni. seiring dengan kadar pertukaran matawang dunia yang sering berubah ubah, senarai ini mungkin akan berubah ubah juga.


10. Myanmar Kyat


Currency Code – MMK
1 MMK : RM0.0026


9. Cambodian Riel

  
Currency code – KHR
1 KHR : RM0.0010

Sebahagian besar daripada Kemboja memilih untuk menggunakan dolar AS untuk pembayaran sekarang, yang menyebabkan mata wang tempatan menurunkan lebih banyak.

8 – Paraguayan Guarani



Currency code – PYG
1 PYG : RM 0.00071

Paraguay adalah kemiskinan kedua negara Amerika Selatan. Ini adalah kemelesetan ekonomi yang buruk, yang bermaksud inflasi, rasuah, kualiti pendidikan yang rendah, jumlah penduduk miskin, kadar pengangguran yang tinggi, dan sebagainya.

Paraguay mengeksport kapas dan kacang soya, tetapi ini tidak mencukupi untuk menampung perbelanjaan.



7 – Uzbekistani Som






Currency code – UZS
1 USZ : RM 0.00051

Som moden telah diedarkan dengan nisbah 1 som sama dengan 1000 som-kupon sejak 1 Julai 1994 oleh Keputusan Presiden Uzbekistan. Berikutan liberalisasi dasar monetari, dari 5 September 2017, kadar pertukaran Sjm berbanding dolar AS ditetapkan pada 1 USD = 8100 UZS, dengan anggaran anggaran 8000-8150 UZS untuk 1 dolar AS.


6 – Sierra Leonean Leone


Currency code – SLL
1 SLL : RM0.00050

Sierra Leone adalah negara Afrika yang sangat miskin, yang mengendalikan banyak ujian serius yang  menyebabkan wang tempatan turun nilai. Baru-baru ini, berlaku pula peperangan & Ebola yang menyebabkan kematian.

5 – Lao or Laotian Kip 

Currency code – LAK
1 USD = 8415 LAK

LAO adalah satu-satunya mata wang dari senarai ini, yang tidak menurunkan nilai, tetapi asalnya dikeluarkan dengan kadar yang rendah sedemikian. Di samping itu, dari tarikh terbitannya pada tahun 1952, mata wang itu mengukuh berbanding dolar AS dan terus memperbaiki nilainya.

4 – Guinean Franc 

Currency code – GNF
1 GNF : RM0.00046

Kadar inflasi yang tinggi, kemajuan kemiskinan dan samseng kemakmuran mata wang negara Guinea - Afrika adalah mata wang yang paling melambung jatuh. Memandangkan sumber semula jadi seperti  emas, adam dan aluminium mata wang negara ini mesti lebih mahal (nilai).

3 – Indonesia Rupiah


Currency code – IDR
1 IDR : RM0.00029

Indonesia adalah negara yang stabil dan maju di Asia Tenggara. Walau bagaimanapun, wangnya mempunyai kadar pertukaran yang sangat rendah. Pihak berkuasa pengawal seliaan negara mengambil segala langkah untuk mengukuhkan mata wang negara, tetapi semua usaha mereka hanya membawa kepada perubahan tidak releven masa kini.


2 – Vietnam Dong


Currency code – VND
1 VND : RM0.00018

Vietnam masih berada di laluan sukar dari ekonomi pasaran, dan seterusnya mata wang negara ini hampir tiada nilai hari ini. Pada masa ini Dong mengambil tempat kedua dalam senarai "mata wang terendah di dunia.


1 – Iran Rial


Currency code – IRR
1 IRR : RM0.000099
 Rial Iran - adalah mata wang terendah di dunia. 

Perang Iran-Iraq, Israel menyerang, dan juga kemungkinan Senjata Nuklear yang mengancam dunia dari kerajaan Iran menyebabkan kuasa besar dunia memaksa sekatan ekonomi dan politik. 

Langkah-langkah ini termasuk menyekat akses kepada pasaran komoditi dunia dan membawa kepada kemerosotan yang ketara dalam ekonomi mereka. Sebagai pengeksport minyak, Iran tidak dapat lagi mengeksport minyaknya, yang mencipta defisit kritikal dalam anggaran mereka. S

Semua ini menyebabkan Rial Iran menjadi mata wang dunia yang "terburuk." Dari tahun 2016, Amerika Syarikat dan EU telah menaikkan beberapa sekatan secara bergantian, yang harus memperbaiki keadaan ekonomi dan menstabilkan wang tempatan.

Kenapa Nilai Matawang Boleh Turun?


Dalam kebanyakan kes, matawang negara merosot kerana kemelesetan ekonomi dalam negara dan menyebabkan defisit imbarangan pembayaran dan kadar insflasi berkembang.

Faktor kegawatan ekonomi lain pula adalah seperti tindakan peperangan, penurunan KDNK, penurunan nilai komoditi yang berfungsi sebagai asas eksport, kuasa beli jatuh, pengetatan syarat kredit, ketidakstabilan politik dalam negara dan sebagainya.

Baca Juga : Senarai 10 Negara Dengan Nilai Matawang Terendah 2018

Baca Juga : Senarai 10 Negara Dengan Nilai Matawang Tertinggi 2018



Kredit : fxssi

Post a Comment

Apa Kata Anda?

Previous Post Next Post