12 Biodata Peserta Pencetus Ummah Musim 3 (PU2015)..!!!

Pencetus Ummah adalah sebuah program realiti Islamik yang mencari penceramah yang 'versatile' dan menarik. Peserta lelaki Muslim dari seluruh pelusuk negara bakal berentap untuk dinobatkan sebagai Juara Pencetus Ummah 2015.

http://selongkar10.blogspot.my/2015/10/12-biodata-finalis-pencetus-ummah-musim.html
Pencetus Ummah 2015 akan diacarakan oleh Ustaz Haji Zulkefli Hamat dan Haji Shamsul Ghau Ghau

http://selongkar10.blogspot.my/2015/10/12-biodata-finalis-pencetus-ummah-musim.html

http://selongkar10.blogspot.my/2015/10/12-biodata-finalis-pencetus-ummah-musim.html


Pencetus Ummah 2015 menampilkan peserta dengan pelbagai latar belakang, ada yang sado, ada yang pengusaha pizza, ada yang tukang masak, ada yang ahli muzik dan macam-macam lagi latar belakang para peserta Pencetus Ummah 2015. Namun, mereka mempunyai matlamat yang sama iaitu untuk menyebarkan dakwah.  


1. PU Zaid
Abdul Zaid Bin Abdul, Tawau Sabah, 30 Tahun 

Nama: Abdul Zaid Abdul
Umur: 30 tahun
Tempat lahir: Tawau, Sabah
Status: Berkahwin
Pekerjaan: Konsultan Motivasi dan penulis

http://selongkar10.blogspot.my/2015/10/12-biodata-finalis-pencetus-ummah-musim.html

 Teruskan Selongkar...




2. PU Abu
Muhammad Abu Sufyan, Kuala Lumpur, 21 Tahun

Nama: Muhd. Abu Sufyan Mohd. Mokhtar Rozaidi
Umur: 21 tahun
Tempat lahir: Kuala Lumpur
Status: Bujang
Pekerjaan: Guru ganti dan guru tuisyen

http://selongkar10.blogspot.my/2015/10/12-biodata-finalis-pencetus-ummah-musim.html

3. PU Alen
Mohd Azlan Bin Ahmad, Pulau Pinang, 33 Tahun

Nama: Mohd. Azlan Ahmad
Umur: 33 tahun
Tempat lahir: Butterworth, Pulau Pinang
Status: Berkahwin
Pekerjaan: Berniaga sendiri

http://selongkar10.blogspot.my/2015/10/12-biodata-finalis-pencetus-ummah-musim.html

 4. PU Amin
Mohamad Amirul Amin Maula Lokman Hakim, Perak, 25 tahun

Nama: Mohamad Amirul Amin Maula Lokman Hakim
Umur: 25 tahun
Tempat lahir: Perak
Status: Berkahwin
Pekerjaan: Felo Muda Dakwah

http://selongkar10.blogspot.my/2015/10/12-biodata-finalis-pencetus-ummah-musim.html

5. PU Angah
Abdul Hafiz Bin Mat Radzi, Kuantan Pahang, 28 Tahun

Nama: Abdul Hafiz Mad Radzi
Umur: 28 tahun
Tempat lahir: Kuantan, Pahang
Status: Berkahwin
Pekerjaan: Penolong Pendaftar Mahkamah Rendah Syariah

http://selongkar10.blogspot.my/2015/10/12-biodata-finalis-pencetus-ummah-musim.html

6. PU Merico
Merico Bin Achenk Abdullah, Kuala Lumpur, 29 Tahun


Nama: Merico Achenk Abdullah
Umur: 29 tahun
Tempat lahir: Kuala Lumpur
Status: Berkahwin
Pekerjaan: Usahawan piza

http://selongkar10.blogspot.my/2015/10/12-biodata-finalis-pencetus-ummah-musim.html

7. PU Muhsin
Muhsin Bin Ahmad, Negeri Sembilan, 27 Tahun

Nama: Muhsin Ahmad
Umur: 27 tahun
Tempat lahir: Kuala Pilah, Negeri Sembilan
Status: Berkahwin
Pekerjaan: Pendakwah bebas & motivator
http://selongkar10.blogspot.my/2015/10/12-biodata-finalis-pencetus-ummah-musim.html

8.  PU Adek
Adek zuhaimei Bin Ismail, Singapura, 33 tahun

Nama: Adek Zuhaimei Ismail
Umur: 35 tahun
Tempat lahir: Singapura
Status: Berkahwin
Pekerjaan: Eksekutif Projek Masjid

http://selongkar10.blogspot.my/2015/10/12-biodata-finalis-pencetus-ummah-musim.html

9. PU Hilmi
Muhammad Azhar Hilmi Bin Mohammad Fadzil Sik, Kedah, 23 Tahun

Nama: Mohammad Azhar Hilmi Mohamad Fadzil
Umur: 23 tahun
Tempat lahir: Sik, Kedah
Status: Bujang
Pekerjaan: Pengurus MV Studio
http://selongkar10.blogspot.my/2015/10/12-biodata-finalis-pencetus-ummah-musim.html

10. PU Ramadhan
Muhammad Ramadhan Jamalludin, Johor Bahru, 19 tahun

Nama: Muhammad Ramadhan Jamaludin @ Madan
Umur: 19 tahun
Tempat lahir: Masai, Johor Bahru
Status: Bujang
Pekerjaan: Pendakwah bebas pondok

http://selongkar10.blogspot.my/2015/10/12-biodata-finalis-pencetus-ummah-musim.html

11. PU Syed
Syed Mohd Bakri, Pahang, 33 tahun

Nama: Syed Mohd. Bakri Syed Ishak
Umur: 33 tahun
Tempat lahir: Kuantan, Pahang
Status: Berkahwin
Pekerjaan: Guru

http://selongkar10.blogspot.my/2015/10/12-biodata-finalis-pencetus-ummah-musim.html

12. PU Taha
Nama: Taha Mohd. Omar
Umur: 28 tahun
Tempat lahir: Michigan, Amerika Syarikat
Status: Berkahwin
Pekerjaan: Pelajar

http://selongkar10.blogspot.my/2015/10/12-biodata-finalis-pencetus-ummah-musim.html


Saksikan Mimbar Pencetus Ummah mulai 15 Oktober 2015, setiap Khamis 9.30 malam di Astro Oasis (saluran 106) dan Maya HD (saluran 135)

Barisan peserta Pencetus Ummah 2015, PU Syed, PU Amin, PU ramadan, PU Muhsin, PU Angah, PU Hilmi, PU Taha, PU Adek, PU Zaid

GRAND FINALE

Pencetus Ummah musim ketiga peringkat akhir bersiaran secara langsung di Dewan Konvensyen, Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor (Kuis).

Juara Pencetus Ummah iaitu Syed Mohd Bakri Syed Ishak (dua dari kiri) memenangi wang tunai RM100,000 sementara rakan-rakannya yang lain masing-masing mendapat RM10,000.
Mimbar Akhir Pencetus Ummah menyaksikan setiap peserta menyampaikan dua tugasan tazkirah secara solo dan duet dengan finalis Pencetus Ummah yang telah tersingkir.

 
Juara Pencetus Ummah 2015

Secara keseluruhan, Syed memperoleh markah sebanyak 63.29 peratus, sekali gus membolehkannya menewaskan finalis lain iaitu Abdul Zaid Abdul, 30, Mohd. Amirul Amin Maulana Lokman Hakim (Amin), 25, dan Taha Mohd. Omar (Taha), 29.

 
Tempat kedua menjadi milik PU Taha dengan markah 59.17 peratus

 
Tempat Ketiga menjadi milik PU Zaid dengan markah sebanyak 58.02% 
Pencetus Ummah 2015 

 
Tempat keempat menjadi milik PU Amin dengan markah sebanyak 57%

Tahniah diucapkan kepada semua pemenang!

Untuk Paparan Pencetus Ummah Musim Terdahulu, Klik






Kredit : Astro Gempak
Via : Selongkar10
Jangan lupa untuk ikuti kami di Facebook / Instagram / Twitter

8 comments

Anonymous said...

sudah tinggal 10, siapakah juaranya? sama2 kita nantikan sehingga ke hujung...... nak #puzaid menang jadi juara boleh..... huhu

Anonymous said...

Susah nak cari yg x hebat....sume terbaik cume nasib x bersama meke....semoga berjaya

Anonymous said...

Tenang mdgr kelembutan suara ustaz Ebit Lew...
Bercahaya2 tengok wajah ustaz...
Terasa insaf & juga sayu bila mlihat wajah & mdngr kata2 ustaz...
Beliau mudah tersentuh & mengalirkan air mata dgn keluhan & masaalah ummah sampai diri ini juga tersentuh mudah tersentuh...
Setiap ceramah beliau tidak pernah menghukum dan sentiasa bersangka baik...
Ceramah2 sentiasa diselitkan dan menyentuh tntg soal hati (iaitu tasawuf hati)..
Ceramah beliau juga sentiasa mengingatkan tntg Rasulullah & sunnah baginda...

Anonymous said...

Saya tertunggu2 kenapa program PU tidak menjemput Ustaz Ebit memberikan tazkirah ringkas.. Mkin PU2 dapat belajar cara penyampaian yg diberikan.. Sedikt perbezaan dr program realiti yg lain.. Sekadar pandangan..

Nur Shah said...

Tahniah utk program pencetus ummah buat kali ke3..

Tapi spt ada yg xkena..

1. Pakaiannya - spt kata Ust. Ebit Lew bhw ustaz skrg dh tak pakai kopiah ke? Inilah masa nya peserta2 PU3 nak promosikan pakaian Sunnah Rasulullah s.a.w, sekurg2nya dgn memakai kopiah.

2. Selingan lagu - banyak lagi lagu nasyid dr kump2 nasyid di Malaysia ni, kenapa perlu dijemput artis yg dah sllu kuar kt rancangan2 tv dan radio? Takut tak dpt sambutan ramai dr penonton ke??

3. Kurangnya perkongsian ttg kisah hidup Nabi dlm setiap penyampaian peserta-peserta.

Saya rasa terkilan, rasa macam tgk rancangan hiburan plak.. Tau lah tenaga pengajarnya org AF (kak ogy tu) takkan Pencetus Ummah ni pn nak di'AF' kan..

Sedih, kecewa, terkilan

Shah said...

PU Zaid pnyampaiannya berpegang pd cara Rasulullah saw berdakwah yg mn kelembutan dlm tutur bicara sprt yg Ustaz Ebit Lew nyatakn prinsip berdakwah mulakn Dgn nama Allah yg Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani. Sulami dgn rs kasih sayang dlm berdakwah. Satu2nya PU yg membawa audience mgimbau tentang keperibadian Rasulullah saw yg hanya tidur di atas pelepah Tamar baginda hanya mkn roti yg keras. Subhanallah kerinduan pd Rasulullah saw membuat hati sebak seketika. Trm ksh PU Zaid dan Mualimnya PU Hafiz.

Mazlum Syahid said...

Bismillahir Rahmanir Rahim

https://keep.line.me/s/Dg9O1W5x3CyZh7KgLGITVNEy18cV76dX3C1YwDN9MQI


Web: almawaddah.info

Salam wa rahmah

Kepada;

Yang dihormati para akademik, para rektor universiti dan para mufti.

Tan Seri/Datuk Seri/Datin Seri/Datuk/Datin/ tuan/puan

Tajuk: "Penukaran al-Qur'an dangan mazhab Ahli Sunnah Wal-Jamaah sebagai asas agama Islam oleh para Mufti Malaysia adalah "un-Islamic". Rencana ini adalah bagi tujuan kajian dan renungan
Tidakkah Islam itu rahmatan li -l-Alamin..?
Terima kasih wa 'afwan.

Daripada;
Pencinta al-Qur'an sebagai asas agama Islam di Malaysia.
Kuala Lumpur
Malaysia.



Mazlum Syahid said...

Bismillahir Rahmanir Rahim

https://keep.line.me/s/Dg9O1W5x3CyZh7KgLGITVNEy18cV76dX3C1YwDN9MQI


Web: almawaddah.info

Salam wa rahmah

Kepada;

Yang dihormati para akademik, para rektor universiti dan para mufti.

Tan Seri/Datuk Seri/Datin Seri/Datuk/Datin/ tuan/puan

Tajuk: "Penukaran al-Qur'an dangan mazhab Ahli Sunnah Wal-Jamaah sebagai asas agama Islam oleh para Mufti Malaysia adalah "un-Islamic". Rencana ini adalah bagi tujuan kajian dan renungan
Tidakkah Islam itu rahmatan li -l-Alamin..?
Terima kasih wa 'afwan.

Daripada;
Pencinta al-Qur'an sebagai asas agama Islam di Malaysia.
Kuala Lumpur
Malaysia.



Powered by Blogger.