9 Jenis Perayaan Yang Disambut Kaum India

Muruku, Capati kari merupakan sebahagian daripada budaya orang India di Malaysia... Selain dari itu mereka turut meraikan perayaan2 istimewa mengikut kepercayaan agama mereka.. Jadi Jom kita selongkar antara perayaan2 yang disambut oleh kaum India...!!



Krishna adalah salah satu avatar terkenal Tuhan Vishnu dan tuhan yang mulia ini merupakan anak raja Vasudeva dan isteri Devaki. Gokul Ashtami sebenarnya adalah sambutan selamat hari jadi Tuhan Krishna dan ia sentiasa disambut pada hari kelapan separuh gelap bulan Bhadrapada yang datang terutamanya pada bulan Ogos atau September.

Penganut meraikan hari Gokul Ashtami ini dengan kegembiraan yang besar. Terdapat bacaan "Bhagavatam", menyanyi dan berdoa di mana-mana. Kuil-kuil yang dihiasi untuk majlis itu, Kirtans dinyanyikan, loceng dibunyikan, daun telinga ditiup, dan pujianSanskrit dibacakan dalam memuji Tuhan Krishna.



Ugadi (permulaan; permulaan era) hari tahun baru bagi orang-orang wilayah Deccan India. Walaupun rakyat Andhra Pradesh dan Karnataka menggunakan Ugadi panjang untuk perayaan ini, rakyat istilah Maharashtra perayaan yang sama, yang dipelihara padahari yang sama, Gudi Padwa.


Sindhis, orang-orang dari Sindh, meraikan hari yang sama sebagai hari Tahun Baru mereka Cheti Chand. Ugadi disambut padahari yang berlainan setiap tahun kerana kalendar Hindu adalah kalendar lunisolar. Saka kalendar bermula dengan bulan Chaitra(Mac / April) dan Ugadi menandakan hari pertama tahun baru.

Perkahwinan Parvati dan Parameshwara, Muruga dan Devasena, dan boleh dipercayai dan Rangamanna berlaku pada hari ini. Dalam bulan: Mac / April. Panguni Uthiram perayaan jatuh pada bulan 'Panguni' (Mac-April). Bulan ini adalah istimewa kerana bintang 'Uthiram' dan'Pournami' yang berlaku serentak.



"Maha-Sivaratri" adalah suatu perayaan Hindu yang dirayakan pada malam hari keempat belas separuh gelap dalam bulan'Magha', dalam bahasa Tamil 'Masi', yang sepadan dengan Inggeris bulan Februari-Mac ', dalam penghormatan kepada Siva,salah satu daripada Trinity Hindu, yang mewakili aspek pemusnah di alam semesta.


Puthandu, atau lebih dikenali sebagai Tahun Baru Tamil, sambutan hari pertama tahun baru Tamil tradisional pada pertengahanbulan April oleh orang-orang yang berasal dari Tamil di Tamil Nadu dan Puducherry di India, dan oleh penduduk Tamil di Malaysia, Singapura danSri Lanka. 



Orang memberi salam antara satu sama lain pada hari ini dengan berkata (Iniya Tamizh PuthaanduNalvazhthukkal). Ini adalah selaras dengan kalendar suria Hindu. Tamilians percaya bahawa ia adalah pada hari Tahun Baru Tamilbahawa Tuhan Brahma memulakan penciptaan dunia.

4. Thaipusam 



Penganut membuat persediaan untuk merayakan dengan membersihkan diri mereka melalui doa dan puasa.  Jawatan pemegang-pemegang Kavadi perlu melalui upacara rumit dan menganggap ianya menyembah kepada Lord Murugan. Pemegang jawatan yang kavadi memerhatikan pembujangan dan mengambil hanya yang tulen, makanan Satvik, sekali sehari, manakala sentiasa memikirkan Tuhan. Pada hari perayaan itu, penganut akan mencukur kepala mereka menjalankan haji di sepanjang laluan yang ditetapkan ketika terlibat dalam perbuatan pelbagai ketaatan, terutamanya membawa pelbagai jenis kavadi (dosa-dosa). Pada yang paling mudah ini mungkin memerlukan membawa periuk susu, tetapi sakit hati daging melalui tusukan kulit, lidah atau pipi dengan lidi Vel juga biasa.

Terdapat pelbagai jenis kavadi yang digunakan antaranya Kavadi yang paling mudah adalah kanopi semi bulat dihiasi disokong oleh tongkat kayu yang dibawa di atas bahu, ke kuil. Di samping itu, ada yang mempunyai lembing kecil melalui lidah mereka, atau lembing melalui pipi. Lembing menikam melalui lidahatau pipi mengingatkan beliau sentiasa Lord Murugan. Ia juga menghalang dia daripada bercakap dan memberikan kuasa yang besar daya ketahanan. Lain-lain jenis-kavadi melibatkan cangkuk tersangkut ke belakang dan sama ada ditarik oleh satu lagi berjalan di belakang atau digantung dari lembu jantan dihiasi cart atau lebih baru-baru ini traktor, dengan titik incisions cangkuk yang berbeza-beza tahap kesakitan.

Amalan yang paling menakjubkan adalah kavadi Vel, asasnya mezbah mudah alih sehingga dua meter, dihiasi dengan bulu merak dan dilampirkan kepada hamba melalui 108 vels yang dicucuk ke dalam kulit pada dada dan belakang. Berjalan dalam api dan deraan boleh diamalkan. Ia mendakwa bahawa penganut yang mengamalkannya akan berkhayal, tidak merasa sakit, tidak darah dari luka mereka dan tidak mempunyai parut yang tertinggal. Walau bagaimanapun, beberapa amalan masochistic yang lebih ekstrem telah dikritik sebagai berbahaya dan bertentangan dengan semangat dan niat untuk agama Hindu.

3. Ponggal 
Perayaan Ponggal diraikan oleh kaum India pada pertengahan bulan Januari bagi merakamkan Uttarayan atau pergerakan matahari menuju ke utara. Diraikan selama empat hari berturut-turut, 




Ponggal termasuk Bhogi merupakan acara terbesar selepas sambutan Deepavali dan Thaipusam. Jika di India, perayaan ini disambut lebih meriah daripada Deepavali selama seminggu. Di Malaysia, tidak kurang hebatnya peranan yang dimainkan dalam seisi keluarga.

2. Vishu 
Bagi masyarakat keturunan Malayali atau Malayalam, sambutan tahun barunya dikenali sebagai Vishu. Walaupun pada asalnya dirayakan penduduk keturunan Malayali di Kerala, India; kini Vishu diraikan masyarakat Malayali di seluruh dunia. 


Sebagaimana majoriti penduduk kaum India, masyarakat Malayali juga mementingkan amalan melihat objek suci sebagai objek pertama pada subuh hari perayaan. Amalan ini adalah berdasarkan kepercayaan bahawa sekiranya seorang individu melihat objek suci pada pagi hari perayaan, maka hidupnya akan bahagia dan mendapat rezeki yang melimpah-limpah.

Hari Deepavali diterjemahkan dengan Deretan Pelita atau Pesta Cahaya. Perayaan ini akan disambut oleh penganut agama Hindu, Sikh dan Jain. Kenapakah penganut agama tersebut menyambut perayaan Deepavali? Hal ini kerana mereka meraikan kemenangan terhadap kejahatan dan penanggalan kegelapan rohani. Perkataan Deepavali merupakan gabungan perkataan “Dipa” yang bererti cahaya dan perkataan “Gavali” yan bererti barisan. Menurut maklumat tambahan di laman Indian Culture Online mendedahkan bahawa hanya penduduk keturunan Malayalam di Keraja, India tidak merayakan Diwali, termasuk mereka yang beragama Hindu. Sebaliknya, penduduk keturunan Malayalam ini meraikan Onam iaitu perayaan sempena musim menuai.



BILAKAH PERAYAAN DEEPAVALI DI SAMBUT?
Perayaan ini di sambut pada hari ke 14 bulan Aipasi dalam kalendar Tamil (antara bulan Oktober dan November). Pada tahun 2008, perayaan ini disambut pada 30 Oktober 2008. Pada hari yang bermakna bagi penganut agama Hindu, Sikh dan Jain, kebanyakan daripada mereka akan menghias rumah dengan pelita dan mercun akan dibakar. Selain itu, mereka akan mengagihkan gula-gula dan hadiah kepada ahli keluarga, sanak-saudara, dan jiran-jiran terdekat. Seterusnya, mereka akan melakukan upacara sembahyang dan kegamaan.

UPACARA YANG DILAKUKAN PADA PAGI DEEPAVALI.
Upacara mandi minyak dijalankan pada pagi Hari Deepavali untuk melambangkan penyucian. Ini diikuti dengan upacara sembahyang yang dilakukan sama ada di rumah atau di kuil. Maruku, Laddu dan juga kuih-kuih manis merupakan juadah yang popular pada Hari Deepavali.


Kredit : PerayaanIndia

Post a Comment

Apa Kata Anda?

Previous Post Next Post