4 Jenis Sambutan Perayaan Kaum Melayu Di Malaysia Selain Hari Raya Aidilfitri

Negara Malaysia merupakan negara pertama di dunia yang mempunyai masyarakat berbilang kaum yang berlainan budaya, bangsa dan agama. Di antara masyarakat berbilang kaum yang utama di Malaysia ialah Melayu, Cina dan India. 


Malaysia kini menjadi contoh negara yang mengamalkan hidup masyarakat berbagai kaum kepada megara luar yang lain. Kerana di Malaysia walaupun hidup dalam keadaan masyarakat yang pelbagai kaum, naum setiap perayaan agama masing-masing diraikan bersama-sama tak kira kaum. 

Jadi jom kita selongkar perayaan-perayaan yang disambut orang melayu malaysia

1. HARI RAYA AIDILFITRI

Pada tanggal 1 Syawal tahun Hijrah, seluruh masyarakat Islam di dunia akan menyambut Hari RayaAidilfitri. Di Malaysia, sambutan hari raya ini disebut juga sebagai Hari Raya Puasa. Hari raya inisetelah menghabiskan kewajipan puasa pada bulan Ramadan. 


Sambutan Hari Raya Aidilfitri ini akan ditentukan harinya apabila anak bulan Syawal (rukyah) dapat dilihat pada penghujung bulan Ramadan. Ini mengikut hisab berdasarkan Takwim Tahun Islam.Kebiasaannya, apabila sudah ditentukan 1 Syawal itu, pada malamnya, umat Islam akan beramai-ramai bertakbir hari raya di masjid atau pun surau.



Keesokan harinya, semua umat Islam, lelaki dan perempuan akan ke masjid untuk menunaikan sembahyang sunat Hari Raya Aidilfitri secara berjemaah. Di negara kita, sambutan Hari Raya Aidilfitriini disambut secara meriah pada setiap tahun.Bermula seawal bulan Ramadan lagi, umat Islam akan membuat persiapan tertentu untukmenyambut kedatangan hari raya ini. 

Antara tradisi umat Islam di negara ini, menjelang kedatangan1 Syawal ini, adalah dengan menyediakan pakaian baru untuk keluarga, menghias rumah, dan membuat berbagai-bagai jenis kuih tradisi untuk dihidangkan kepada para tetamu yang datangberkunjung ke rumah.


Selain itu juga, umat Islam diwajibkan membayar zakat fitrah bagi setiap anggota keluarga. Kadar nilai zakat ini ditentukan oleh harga semasa beras, iaitu makanan asasi rakyat di negara kita. 



Masyarakat Islam di Malaysia, biasanya mengambil peluang cuti pada hari raya ini untuk pulang kekampung dan menyambut hari raya bersama-sama keluarga dan ibu-bapa masing-masing. Pada pagihari raya pertama, umat Islam akan mengambil kesempatan untuk memohon ampun dan maaf kepada ibu bapa, suami atau isteri dan dari yang muda kepada yang tua. Selepas itu, dalam tradisikunjung-mengunjung ke rumah sanak saudara dan sahabat handai juga, umat Islam akan mengambilkesempatan untuk bermaaf-maafan, di samping mengeratkan silaturrahim.



Pada hari raya Aidilfitri juga, umat Islam akan meyediakan berbagai-bagai jenis juadah tradisionalseperti lemang, ketupat, nasi himpit, dodol, dan lain-lain lagi untuk tetamu yang datang berkunjungdan beraya di rumah mereka. Bagi kanak-kanak pula, mereka amat gembira kerana dapat bergayadengan pakaian yang baru serta mendapat duit raya apabila beraya dengan orang dewasa. Amalanmemberi duit raya ini adalah suatu tradisi yang diamalkan oleh masyarakat Islam di negara kita padahari raya, iaitu untuk bersedekah dan menggembirakan anak-anak yang masih muda



Selain itu, pada hari raya juga, umat Islam di Malaysia mengambil kesempatan untuk berkunjung kepusara ahli keluarga dan saudara mara. Kemeriahan sambutan Hari Raya Aidilfitri di Malaysia lebihbermakna pada hari ini dengan konsep rumah terbuka yang dianjurkan oleh pihak-pihak tertentu.

Kerajaan juga telah mengadakan rumah terbuka peringkat kebangsaan untuk meraikan hari rayaAidilfitri ini dengan berbagai-bagai acara dan juadah istimewa kepada seluruh masyarakat yanghadir. Konsep rumah terbuka ini dapat menyatupadukan seluruh rakyat Malaysia yang terdiridaripada pelbagai kaum untuk bersama-sama menyambut perayaan ini dengan penuh rasa gembira dalam suasana harmoni.

2. HARI RAYA AIDIL ADHA 

Hari Raya Aidiladha atau juga disebut Hari Raya Korban dan Hari Raya Haji merupakan perayaanagama yang disambut oleh seluruh umat Islam di dunia. Hari raya ini menandakan berakhirnya tempoh mengerjakan ibadat haji di Mekah, iaitu sehari selepas jemaah haji mengerjakan wukuf di Arafah. 

Orang-orang Islam menyambut Aidiladha pada tanggal 10 Zulhijjah pada setiap tahun. Malah, bulanini merupakan bulan terakhir dalam kalendar Hijrah Islam. Perkataan 'Aidiladha' berasal daripadabahasa Arab yang membawa maksud 'hari penyembelihan korban'. Ini sempena memperingati kisahNabi Ibrahim A.S yang diperintahkan oleh Allah S.W.T agar menyembelih anaknya, iaitu Nabi IsmailA.S.

Walaupun dengan hati yang amat berat, Nabi Ibrahim terus taat dengan suruhan Allah untuk menyembelih anaknya. Walau bagaimanapun, Allah telah menggantikan Nabi Ismail dengan seekorkibas.

Sehubungan dengan itu, sebagai mengingati perintah Allah kepada Nabi Ismail ini, masyarakat Islamyang berkemampuan digalakkan menyembelih binatang seperti kambing atau lembu sebagai korbanpada hari raya ini. Daging sembelihan ini akan dibahagikan, terutamanya kepada fakir miskin.


Sambutan Hari Raya Aidiladha di Malaysia, biasanya dimulakan dengan bacaan takbir dan tahmidsecara berjemaah di masjid. Selepas itu, disusuli pula dengan sembahyang sunat Aidiladha padawaktu pagi. Kemudian bacaan khutbah akan diperdengarkan yang berkisarkan tentang pengorbanandan perjuangan Nabi Ibrahim.


Selepas habis mendengar khutbah, umat Islam akan mengambil kesempatan berkunjung ke rumahsaudara mara dan sahabat handai untuk mengeratkan silaturahim sambil menjamu selera dengan juadah istimewa. Acara penyembelihan korban pula akan diadakan selepas itu dan tiga hariberikutnya, iaitu pada 11, 12, dan 13 hari Tasyrik. Seluruh masyarakat akan bersama-sama membuatkerja-kerja penyembelihan tersebut.Sambutan Hari Raya Aidiladha di Malaysia, biasanya disambut meriah oleh masyarakat di pantaitimur, berbanding dengan masyarakat Islam di sebelah pantai barat yang menyambutnya dengancara yang agak sederhana.

3. Awal Muharram / Maal hijrah


Awal Muharram atau Maal Hijrah merupakan suatu hari yang penting bagi umat Islam kerana menandakan peristiwa penting yang berlaku dalam sejarah Islam iaitu memperingati penghijrahan Nabi Muhammad s.a.w dari Kota Makkah ke Madinah pada tahun 622 Masihi. Peristiwa bersejarah itu berlaku pada 1 Muharam tahun baru bagi Takwim Hijrah. Namun Tahun Hijrah Rasulullah SAW dari Mekah ke Madinah itu diambil sebagai permulaan kiraan bagi kalendar Hijrah.

Di Malaysia hari tersebut merupakan hari keagamaan bagi umat Islam dengan mengadakan solat sunat di masjid-masjid di seluruh negara. Hari Maal Hijrah atau Awal Muharram merupakan hari cuti umum di Malaysia.

Kalender Hijarah secara rasmi belum bermula ketika zaman Rasulullah S.A.W. Kalendar ini hanya bermula pada zaman Khalifah Arrasyidin kedua iaitu Saidina Umar al-Faruq R.A. Terdapat beberapa cadangan daripada para sahabat untuk penetapan Taarrikh bagi Madinah ketika itu, ada yang mencadangkan tahun Islam bermula ketika kelahiran Nabi Muhammad S.A.W, ada yang mencadangkan permulaan tarikh Islam ditetapkan pada hari Rasulullah dibangkitkan sebagai nabi dan rasul tetapi pandangan yang mencadangkan permulaan tarikh Islam pada tarikh hijrah Nabi S.A.W.

Penetapan ini ialah untuk mengenangkan betapa pentingnya tarikh hijrah yang menjadi anjakan paradigma dalam sejarah agama Islam yang mana pertama kali dalam sejarah Islam seorang nabi dan rasul membentuk kerajaan dengan segala kesukaran dan berjaya membuat hubungan diplomatik dengan beberapa negara serta menyampaikan dakwah Islam secara global sehingga Islam tersebar ke merata dunia.

4. SAMBUTAN MAULIDUR RASUL

Perkataan 'maulid' berasal daripada Bahasa Arab yang bermaksud hari lahir seseorang. Apabiladisebut 'Maulidur Rasul', umum memahami ungkapan ini bermaksud hari keputeraan JunjunganBesar, Nabi Muhammad S.A.W. Nabi Muhammad S.A.W. dilahirkan di Tanah Suci Makkah pada 20April tahun Masihi 571 bersamaan 12 Rabiulawal Tahun Gajah.

Oleh yang demikian, hari maulid ini dirayakan oleh umat Islam di seluruh dunia. Negara kita turutmemuliakan dan merayakan hari maulid. Hari maulid ini menjadi hari cuti umum di negara kitakerana agama Islam merupakan agama rasmi di negara ini. Maulidur Rasul disambut dan dirayakan dengan berbagai-bagai cara di negara kita. Setiap kerajaannegeri akan mengadakan sambutannya secara besar-besaran.

Lazimnya, mengadakan syarahan memperingati Junjungan Besar Nabi Muhammad S.A.W, orangramai berselawat, perarakan, dan lain-lain. Di kalangan masyarakat pula, mereka mengadakan majlisberselawat dan jamuan. Sambutan ini diadakan di rumah dan masjid. Di sesetengah tempat pula,mereka mengadakan majlis membaca riwayat maulid, iaitu sebuah kitab yang ditulis khas tentangriwayat hidup Nabi Muhammad S.A.W.

Post a Comment

Apa Kata Anda?

Previous Post Next Post