18 Sorotan Tragedi Pesawat Lion Air JT610 Terhempas Selepas 13 Minit Berlepas

Pesawat Lion Air JT610 Destinasi Jakarta-Pangkal Pinang (Sumatera) hilang pada pagi tadi (Isnin 29, Oktober 2018) Sejurus berlepas dari Jakarta. Laporan media tempatan memberitahu bahawa pihak berkuasa Indonesia telah pun memulakan operasi mencari dan menyelamat sebaik terputus hubungan paa 6.33 pagi tadi.



6.20 Pagi, Pesawat Berlepas
Penerbangan JT610 dari Jakarta berlepas membuat pusingan U menuju ke Pangkal Pinang


Pesawat Minta Keberanan Patah Balik
Pesawat Boeing-737 MAX, yang diselenggara beberapa bulan lalu, hilang dari radar 13 minit sejurus berlepas dari Jakarta, terhempas di Laut Jawa beberapa minit selepas Pilot pesawat tiba-tiba meminta kepada air traffic control ( ATC) untuk kembali ke Bandara Soekarno-Hatta atau return to base (RTB).




6.33 Pagi, Hilang Dari Radar  
Pesawat yang membawa 181 penumpang dan tujuh anak kapal itu dilaporkan terhempas di koordinat 05 46.15 S – 107 07.16 E, Perairan karawang.


06.50 Pagi
Basarnas menerima laporan dari ATC bahawa pesawat Lion Air JT 610 rute Jakarta-Pangkalpinang mengalami hilang kontak. Lalu melakukan peninjauan 


"Kalau kami lihat di peta, lost contact ada di atas sini (Karawang, Jawa Barat). Ini jaraknya kalau dari kantor SAR Jakarta 34 nautical mile. Kalau Tanjung Priok 25 nautical mile. Kalau dari Tanjung Karawang 11 nautical mile. Jadi tidak terlalu jauh. Kami dapat informasi bahwa pesawat itu lost contact di ketinggian 2.500 saat itu," kata Syaugi.



8.45 Pagi, Video Tumpaham Minyak Pesawat Beredar Di Media Sosial
Video yang merakamkan lokasi nahas menunjukkan kesan tumpahan minyak di permukaan laut dan gambar menunjukkan apa yang kelihatan gelungsur kecemasan dan serpihan bangkai menunjukkan logo Lion Air.

 
Jatuhnya pesawat Lion Air JT 610 di dekat PT Pertamina (Persero), Pertamina Hulu Energi Offshore North West Java (PHE ONWJ) perairan pantai di utara Bekasi, Jawa Barat.


 

Menjunam Laju Ke Bawah
Laman web yang memaparkan data penerbangan menunjukkan ia meningkatkan kelajuan ketika tiba-tiba hilang ketinggian beberapa minit sebelum hilang. Graph menunjukkan kelajuan pesawat JT610 menjunam adalah bersamaan 740KM per jam.


Usaha Mencari & Menyelamat Dikerahkan
Jawatankuasa Keselamatan Pengangkutan Kebangsaan Indonesia (NTSC), berkata penumpang pesawat itu ialah 178 dewasa, seorang kanak-kanak, dua bayi, dua juruterbang dan enam kru kabin.


 

Saat ini tim SAR Basarnas melakukan penyelaman dikoordinat 05 derajat 90' 361" S - 107 derajat 06' 618" E untuk mencari pesawat Lion Air JT 610 yang jatuh di perairan Karawang Jawa Barat.

 

Kesemua 189 Penumpang Disahkan Terkorban
SEMUA 189 penumpang dan kru pesawat Lion Air yang terhempas hari ini berkemungkinan terbunuh dalam nahas itu, kata agensi mencari dan menyelamat, ketika mengumumkan ia menemui cebisan mayat.

 
Kemungkinan Tiada yang survive


Kira-kira 40 penyelam ialah sebahagian daripada 150 kakitangan di lokasi, kata pihak berkuasa, dengan pesawat itu tenggelam sehingga 30 atau 40 meter dalam.


Serpihan Pesawat

Penemuan demi penemuan dikutip dikutip dari permukaan laut. Bayangkan binaan besi, logam pun boleh hancur sebegini, bagaimana pula orang di dalamnya. Menunjukkan betapa dahsyatnya impak yang diterima.



Serpihan dari pesawat Lion Air

Basarnas mengerahkan beberapa helikopter untuk mencari korban jiwa di kedalaman laut 30-35 meter tersebut.

Bernasib Baik Terlepas Flight
Kerana 10 Minit, Lelaki Terselamat Dari Nahas Lion Air
One passanger decided to lose his flight because of Monday business that he had. Is this destiny? #Jt610 #PrayForJT610 


 Dia lewat tiba 10 minit di terminal kerana disebabkan terperangkap dalam kesesakan lalu lintas di Tol Cikampek, Karawang. Setibanya dia di lapangan terbang Bandara, pesawat sudah pun berlepas.

 
Ketika mengetahui berita pesawat yang seharusnya dinaiki pagi tadi hilang dari radar, dia menangis dan bersyukur kerana terselamat kerana sebelum itu sudah mempunyai perasaan tidak sedap hati.


Heartbreaking Photo 
Gambar Casing di Telefon Yang Ditemui Mirip Dengan Satu Posting di Instagram dengan caption yang sangat meruntun



Dan Posting di instagram dengan caption yang sangat menyentuh


Setiap langkah selalu ada doa yang menyertai, dan berharap setiap langkah menjadi sukses 
Seolah tau bakal pergi jauh...foto ini trending dan sangat menyentuh perasaan. 


2.40PM, 6 Jenayah Dibawa Naik
Sebanyak 6 kantung jenazah korban jatuhnya pesawat Lion Air JT 610 rute Jakarta-Pangkal Pinang telah tiba di Pelabuhan JICT Tanjung Priok, Jakarta Utara.

 
RS Polri Kramat Jati, Jakarta Timur


Selfie Terakhir
Sebak, Sempat Ambil ‘Selfie’ Terakhir Dalam Pesawat Buat Tatapan Keluarga Sebelum Terhempas

 


Data Penumpang
3 Hakim, 20 Pegawai Kementerian Kewangan Indonesia Antara Penumpang Dalam Pesawat Lion Air

Have A Safe Flight
That is why "have a safe flight" mean so much. You might lost your love one in just a moment #JT610 #PrayForJT610

Have a Safe Flight

 

 Indonesia Berhak Mendapat Pesawat Terbaik 
#LionAir #JT610 #PrayForLionAir #PrayForJT610 Indonesia deserve to get the best Low cost Airline in the world! Today is a sad day for many people. Lion air hasn’t understood that a crash ruin Indonesian international reputation. Pilots and crews needs to stand up and say STOP!



Stop Penyebaran Gambar / Video Mangsa
Fikir dulu sebelum share. Jangan kongsi gambar mangsa di Whatsapp atau mana-mana media sosial. Hormatilah mereka, untuk kali terakhir. #PrayForJT610 #PrayForLionAir


 

 


31 Oktober 2018
Penemuan Demi Penemuan
Latest scenes at Jakarta’s container terminal. More and more belongings and debris collected and laid out. Families have come to identify anything belonging to their loved ones. Smell is very strong now #JT610



11.00Pagi, 1 November 2018, Khamis
Kotak Hitam JT610 


Kotak hitam Lion Air JT-610 ke Kapal Riset Baruna Jaya I oleh Sertu Hendra, anggota team penyelam TNI AL. Kotak hitam ditemukan di kedalaman sekitar 30 m.


Condolences to the family and friends of victims in #JT610. Our thoughts and prayers  are with you.

Kredit : Sutopo Purwo Nugroho /  Harian Metro / Siakap Keli

4 Comments

Apa Kata Anda?

  1. Our deepest condolences to the families who lost their loved ones. Truly a tragedy.

    ReplyDelete
  2. Kita Tetap Dihumban Ke Neraka Walaupun Tidak Pernah Meninggalkan Solat 5 Waktu.

    Sekadar renungan dan peringatan bersama…. 🙂

    Para Malaikat menyeretnya melalui orang ramai, menuju ke arah api neraka yang menjulang2. Dia menjerit sekuat hati dan tertanya2 jika ada mana2 orang yang mampu membantunya.

    Dia menjerit lagi sambil menyebutkan semua kebaikan yang telah dia lakukan; bagaimana dia sering membantu ibu bapanya. Bagaimana dia tidak pernah tinggal puasanya, tidak pernah tinggal solatnya, selalu bersedekah dan rajin membaca al-Quran.

    Dia terus menjerit lagi, namun tiada seorangpun tampil membantunya. Para malaikat terus mengheret dia. Dan… mereka semakin hampir dengan kawah api neraka. Dia menoleh ke belakang dan ini rayuannya yg terakhir. Dia teringat…

    Tidak! Rasulullah SAW pernah bersabda;

    “Bagaimana bersih seseorang yang mandi di sungai lima kali sehari dari kotoran, begitu juga bersihnya orang yang melaksanakan solat lima kali seharian daripada dosa2 mereka”

    Dia menjerit lagi sekuat tenaga:

    “Solat saya? Solat saya? Doa saya?”

    Kedua-dua malaikat tidak berhenti, dan terus mengheretnya ke tepi jurang neraka. Bahang api neraka yang membahang terasa menyambar mukanya. Dia menoleh ke belakang sekali lagi, tetapi matanya telah kering dari sebarang harapan dan dia tidak mempunyai apa-apa lagi yang tinggal di dalam dirinya.

    Salah satu malaikat menolak dia masuk ke kawah neraka Jahannam. Dia mendapati dirinya terawang di udara dan sedang jatuh ke dalam kawah api. Dia mandapati dirinya terus melayang dan akhirnya jatuh ke dalam kawah api neraka yg menjulang tinggi selama 70 tahun.

    Setelah 70 tahun sengsara dibakar api, tiba2 terasa tangannya diraih oleh satu lengan. Dia ditarik kembali ke atas. Apabila dia mengangkat kepalanya, dia melihat seorang lelaki yang sangat tua dengan janggut putih yang panjang memegang tangannya.

    Lelaki itu kelihatannya sangat daif. Sambil menyapu debu di tubuhnya dia bertanya lelaki tua itu:

    “Siapakah anda?”

    Orang tua itu menjawab: “Aku lah solat anda”

    “Mengapa kamu begitu lewat bantu saya? Wahai solatku, saya telah terjunam ke dalam neraka selama 70 tahun! Kenapa setelah tubuh saya hangus dan hampir berkecai baru kamu datang selamatkan saya?? Kenapaaa…?.”

    Orang tua itu tersenyum sambil menggelengkan kepalanya, dan berkata:

    “Adakah awak lupa? Selama hidup di dunia dulu awak sentiasa laksanakan saya pada saat-saat akhir!!” “Setiap kali Maghrib awak beri tumpuan pada drama tv dulu..

    “Zuhur awak lewat. Awak utamakan kerja dari saya. Asar dan Subuh selalu di hujung waktu. “Awak ingatkah itu semua??”

    Jerkahan lelaki tua itu mengejutkannya dari tidur…Dia terjaga dan mengangkat kepalanya dari tidur. Seluruh tubuhnya basah oleh peluh ketakutan…

    Ketika itu juga dia mendengar laungan azan dikumandangkan menandakan masuknya waktu Solat Subuh.Dia bangun dengan cepat dan mengambil wudhu. Dia berjanji tidak akan melengahkan solat lagi. Dia sedar kesalahannya kini. Dia telah mendapat petunjuk yang maha benar.

    Kongsikan kisah ini kepada keluarga dan kawan2 anda. Mungkin anda boleh membantu mereka agar tidak melengah2kan solat lagi….

    (-Petikan dari ceramah Ustaz Faqih Razak di Masjid Tanjung Piandang)

    ReplyDelete
  3. Masyarakat zaman skrg. Cerita begini sepatutnya mengingtkan kita pasal mati dan qadak qadar Allah. bukan pasal filem final destinationg

    ReplyDelete
  4. Ape saja musibah yg blaku,jgn cpt mlenting dan marahkn takdir. Ada sb Allah buat kt kau cmtu. kdg lmbt,kdg cpt tu smua bleh merubah takdir kau. Just bsyukur dan redho je ape ujian yg dtg nti

    ReplyDelete
Previous Post Next Post