7 Kisah Legenda Dari Sarawak Apabila Di Prompt Menjadi Poster Ala Disney

Cerita rakyat dari Sarawak difilemkan dalam bentuk animasi

Legenda Dang Isah Tandang Sari 
Legenda Dang Isah Tandang Sari adalah salah satu cerita rakyat Sarawak yang kurang dikenali tetapi mempunyai unsur sejarah dan tragis yang mendalam. Kisah ini berlatar belakangkan kerajaan Saribas dan daerah Tandang Sari di Sarawak lebih dari 300 tahun yang lalu.

Menurut legenda, Dang Isah adalah anak perempuan Datu Temenggong Kadir, pemimpin daerah Saribas, dan isterinya Dayang Hajar. Dang Isah lahir dari sebutir telur yang ditemukan oleh Datu Temenggong Kadir dalam sebuah buluh. Gadis itu membesar menjadi sangat cantik dan menjadi kegemaran banyak orang, namun hatinya dicuri oleh Awang Bunut.

Ketika Dang Isah dewasa, Datu Temenggong Kadir bermimpi mengenai hantaran 10 kati emas untuk perkahwinan anaknya. Awang Bunut yang sedih kerana tidak mampu membayar hantaran tersebut, pergi merantau untuk mencari emas. Namun, dalam ketiadaannya, Nakhoda Khar, seorang nakhoda Bugis, datang dan berkahwin dengan Dang Isah kerana mampu membayar hantaran yang diminta.

Awang Bunut kembali dengan emas yang cukup tetapi terlambat, menemukan Dang Isah sudah menjadi isteri orang lain. Keadaan menjadi lebih tragis apabila Nakhoda Khar membunuh Awang Bunut kerana cemburu. Dang Isah cuba membunuh diri menggunakan keris Nakhoda Khar tetapi gagal. Akhirnya, Datu Temenggong Kadir membunuh Nakhoda Khar dan mengakhiri hidup Dang Isah dengan rambut tujuh warnanya.

Legenda ini turut menyoroti kepercayaan dan adat istiadat masyarakat tempatan. Wujudnya makam Dang Isah di Tanah Perkuburan Kampung Kalok, Pusa menjadi bukti keberadaan dan kebenaran kisah ini.

Kisah ini mengingatkan kita tentang dampak cemburu dan konflik emosi dalam hubungan manusia, serta mengajarkan pentingnya menghargai dan memahami perasaan orang lain.



Legenda Hantu Janet
Legenda Hantu Janet di Sarawak berkisar tentang seorang wanita bernama Janet, yang dikatakan sebagai jururawat di sebuah hospital umum di Sarawak pada tahun 70-an. Menurut cerita, Janet diculik dan dikorbankan dalam upacara semah yang terkait dengan pembinaan jambatan di Sarawak. Ritual ini dilakukan dengan menggunakkan kepala mangsa yang dipenggal sebagai persembahan. Kisah ini menjadi populer pada tahun 80-an di Kuching, Sarawak, dengan penampakan Janet yang sering terlihat merayau-rayau pada waktu malam, mengenakan baju dan kasut merah. Kisah ini telah menjadi sebahagian dari legenda urban di Sarawak.



Legenda Hanty Kayong
Legenda Hantu Kayong di Sarawak berkisar tentang sebuah mitos yang melibatkan masyarakat Boyan dan orang Kayong. Kisah ini berawal dari sebuah kampung di Tanah Kayong, di mana kehidupan penduduknya dikaburkan oleh bayang-bayang sebuah pohon gergasi yang menghalang cahaya matahari. Penduduk kampung memutuskan untuk menebang pohon tersebut, namun mereka dihadapkan dengan sumpahan bahwa siapa pun yang mencoba menebang pohon akan bangkit dari kematian selama tujuh hari dalam tujuh keturunan. Kisah ini menjadi legenda di Sarawak, sering dikaitkan dengan mitos dan kepercayaan setempat mengenai hantu Kayong.



Kumunah
Dayangku munah asal usul mula ikan patin



Legenda Batu Nabau
Legenda Batu Nabau merupakan salah satu kisah misteri yang terkenal di Sarawak, Malaysia. Legenda ini berkisar tentang sebuah batu panjang yang menyerupai ular gergasi, dikenali sebagai Batu Nabau. Batu ini terletak di Sungai Bukong, Engkilili, dan memiliki panjang sekitar 9 meter dengan diameter kira-kira 2 meter.

Menurut cerita rakyat, Batu Nabau ini dikaitkan dengan legenda ular gergasi yang bernama Nabau. Ular ini dipercayai oleh masyarakat Iban sebagai makhluk misterius yang jika muncul di Sungai Baleh, akan menyebabkan banjir besar. Ada juga kisah yang mengatakan Nabau dapat berubah menjadi manusia dan memikat isteri seorang pahlawan. Dalam kemarahannya, pahlawan tersebut menangkap dan memotong Nabau menjadi tujuh bahagian sebelum membuangnya ke Jeram Pelagus di Sungai Rajang.
Jeram Pelagus, tempat di mana Nabau dibuang, kini dikenali sebagai tempat yang berbahaya dan dikaitkan dengan banyak kejadian kematian. Masyarakat setempat percaya bahawa Jeram Pelagus meminta korban nyawa sebagai balasan dendam Nabau. Tujuh bahagian tubuh Nabau yang dipotong dikatakan telah berubah menjadi batu-batu besar di sepanjang jeram ini.

Batu Nabau kini telah berkembang menjadi salah satu destinasi wisata yang menarik perhatian ramai orang. Para pengunjung yang datang ke lokasi ini sering kali tertarik dengan nilai mistis dan estetis batu tersebut. Terdapat instruksi tertentu yang harus diikuti oleh pengunjung ketika mengunjungi Batu Nabau, dan menurut kepercayaan setempat, melanggar aturan ini bisa menyebabkan kutukan.
Kisah Batu Nabau ini merupakan salah satu contoh kaya dari warisan budaya dan mitologi masyarakat Sarawak, yang menggabungkan unsur alam, legenda, dan kepercayaan spiritual setempat.



Puteri Santubong

Legenda Puteri Santubong dan Puteri Sejinjang adalah salah satu cerita rakyat yang terkenal di Malaysia, khususnya di Sarawak. Cerita ini dikaitkan dengan Gunung Santubong dan Gunung Sejinjang.

Menurut legenda, Puteri Santubong dan Puteri Sejinjang adalah dua puteri yang dikirim ke Kampung Pasir Putih dan Kampung Pasir Kuning untuk menjaga kedua kampung tersebut dan mengakhiri perselisihan di antara mereka. Puteri Santubong terkenal dengan keahlian menenun, sementara Puteri Sejinjang dikenal karena kemahirannya dalam mengasingkan sekam padi.

Cerita ini mengambil beberapa versi, tetapi satu tema umum adalah konflik cinta yang terjadi ketika kedua puteri tersebut jatuh cinta kepada Putera Serapi, yang mengakibatkan pertengkaran di antara mereka. Dalam satu versi cerita, Puteri Sejinjang marah dan memukul pipi Puteri Santubong dengan alat menumbuk padi (aluk), yang dikatakan sebagai asal usul bentuk Gunung Santubong. Puteri Santubong membalas dengan membunuh Puteri Sejinjang menggunakan tombak. Akibat perkelahian ini, kedua puteri tersebut disumpah menjadi gunung.

Versi lain dari cerita ini menyebutkan bahwa Puteri Santubong dan Puteri Sejinjang adalah puteri dari Brunei yang melarikan diri dan akhirnya berselisih karena cemburu dengan kecantikan satu sama lain. Cerita ini juga telah dijadikan lagu rakyat.

Legenda ini telah dijadikan pengajaran oleh generasi masa kini untuk tidak bertengkar dan cemburu terhadap satu sama lain. Gunung Santubong dan Gunung Sejinjang kini menjadi destinasi pendakian dan pelancongan yang populer.




Legenda Bujang Senang merupakan salah satu kisah legenda yang terkenal di Sarawak, Malaysia. Ia berkisar tentang sebuah buaya besar yang mendiami Sungai Batang Lupar di Sri Aman. Buaya ini, dari spesies Crocodylus porosus, dikenali dengan panjangnya yang mencapai 20 kaki dan mempunyai garisan putih di belakang badannya, ciri yang tidak biasa bagi buaya di Sarawak.

Menurut legenda, Bujang Senang adalah jelmaan seorang pahlawan Iban bernama Simalungun. Simalungun dikenali kerana kekebalannya dan kemahirannya memenggal kepala musuh. Ketika isterinya diculik dan terbunuh oleh musuh, Simalungun mengamuk dan terjun ke dalam sungai untuk mendapatkan tubuh isterinya, tetapi kemudiannya dia sendiri terbunuh dan dicampak ke dalam air. Mitos menyatakan bahawa mayat Simalungun dan isterinya disumpah menjadi buaya besar yang akan membalas dendam.

Bujang Senang mula menjadi terkenal selepas membunuh seorang pemimpin tempatan, Penghulu Bangan, pada tahun 1982. Kejadian ini menyebabkan penduduk dan pihak berkuasa melakukan pencarian buaya tersebut, namun hanya separuh badan Bangan yang ditemui. Pada tahun 1992, Bujang Senang membunuh mangsa terakhirnya, Dayang anak Bayang, yang menarik perhatian penduduk setempat untuk memburu dan membunuh buaya tersebut. Setelah beberapa cubaan, buaya itu akhirnya mati pada 22 Mei 1992.

Tengkorak Bujang Senang kini dipamerkan di Muzium Sarawak di Kuching, menjadi bukti fizikal keberadaan dan ukuran buaya legenda ini. Walaupun demikian, ada yang masih percaya bahawa Bujang Senang masih hidup, dan ada juga buaya besar lain di Sarawak seperti Bujang Samarahan, Bujang Tisak, dan Bujang Belawai. Kisah ini menjadi sebahagian daripada kebudayaan dan sejarah Sarawak, menggambarkan interaksi manusia dengan alam dan kepercayaan tradisional mereka.






Kredit : Encik Papazam

Post a Comment

Apa Kata Anda?

Previous Post Next Post